Bd Pop gör succé i radio

Nästa vecka kommer att bli historisk för norrbottnisk popmusik då tre låtar av länsartister parkerar på SR P3:s spellista.
Alla tre artisterna Park Hotell, Elmo och Ludvig Svartholm är kontrakterade till musiksatsningen Bd Pop.
- Det är det bästa som kan hända, det är oftast P3 som är först med att breaka nya artister, säger Ludvig Svartholm.

LULEÅ2007-06-29 06:00
Enligt Kurirens efterforskningar så är det första gången som Norrbotten har tre popakter på Sveriges radio P3:s spellista samtidigt. <BR>P3 har flera olika nivåer på sina listor. A och B-listan är allra bäst där låtar från våra största artister oftast parkerar och spelas i etern flera gånger om dagen. <BR>Därifrån klättrar skalan ner till E-listan där en låt spelas upp till några gånger i veckan. Högst just nu av de Norrbottniska artisterna ligger Ludvig Svartholms Things to lose som är precis under toppskiktet med A och B-listans låtar. Jokkmokkspopparen Elmo har sin andra låt på listan. <BR><STRONG>Park Hotell är färska på listan<BR></STRONG>Debutsingeln The Anthem som släpptes tidigare i år var länge en favorit och nådde till kanalens svenskalista. Singel nummer två - Don?t speak to the wall har redan legat på spellistan i två veckor och har fortfarande chans att klättra. <BR>Mest färsk på kanalens nya spellista som gäller från och med nästa vecka är Luleåbandet Park Hotell där också Kurirenmedarbetaren Jonas Teglund är medlem. Park Hotell blev också, sent igår kväll utsedda till månadens artist i programmet P3 Lab. Deras låt kommer att börja på P3:s E-lista. <BR>- Jag vet inte ännu vilken låt som kommer upp eftersom de väljer fritt från våran EP. Det är svårt att veta vad det kan leda till för oss men helt klart är P3 viktiga för ett band som oss, säger Jonas Teglund. <BR><SPAN class=mr><STRONG>Viktig bit för Bd Pop</STRONG><BR></SPAN>På frågan om det hade varit möjligt för Park Hotell att ta sig hit utan hjälp av Bd Pop förklarar Jonas: <BR>- Det kanske hade varit möjligt för oss ändå, det vet man ju inte. Men det hade garanterat tagit extremt lång tid. Vi hade fått åka till Norge och rensat fisk i tre år för att ha råd med inspelningar och allt. <BR>Aron Tideström vid Bd Pop är givetvis glad. Samtliga tre artister som produktionsbolaget satsat på i år har nu tagit sig den viktiga första biten. <BR>- Framför allt är det artisterna som ska ta åt sig äran, för att de håller så hög kvalité, men det är ett bra kvitto på att vi satsat på rätt saker, säger han. <BR>P3 är Sveriges radios "unga kanal" och når dagligen cirka tolv procent av hela befolkningen, men lyssnandet i åldersgruppen 20-34 år är enligt kanalens hemsida betydligt högre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!