Annas hörn: I skuggan av Melodifestivalen

Det här kommer att vara en krönika om Melodifestivalen. Bara så att ni som inte är intresserade kan sluta läsa och ta en kopp kaffe eller så. Ni andra kan fortsätta här nedanför.

LULEÅ2008-02-23 01:45
Jag har börjat förlika mig med det här nu, det här att jag varje år hamnar framför SVT på lördagskvällarna i februari-mars. Det funkar inte att bojkotta det här spektaklet bara för att det inte är någon bra musik med. Sedan när är det någon som kallar melodifestivalen en tävling i musik, liksom. Snarare en pampigare version av typ högstadiets popularitetshysteri. Jag menar, inte spelar det någon roll vad Idol-Ola har för budskap med låten så länge han är brudarnas favorit. Precis som att de snyggaste killarna alltid kan bete sig svinigast utan att tappa sin status. Och Carola är ett levande bevis på att även om man har en fantastisk schlagerlåt (fast jag ska inte precis låtsas att jag hörde det fantastiska) och alltid har varit klassens drottning, så kan det till slut gå åt pipsvängen för att man snackat för mycket skit vid sidan om. Så när musiken inte spelar någon roll längre får man hitta andra anledningar att titta. Lyckan över att redan nämnda Carola "bara" gick till andra chansen är tyvärr rätt kortvarig. 2008 års anledning heter i stället Björn Gustafsson. Det är helt galet vilket genombrott Göteborgs guldlock fick efter what is love-dikten. Jag skojar inte när jag säger att jag hör någon nämna honom minst en gång per dag. Hela tiden är det någon som citerar killen, skrattar åt honom på youtube eller konstaterar hur snygg han är. Det ska bli spännande att se om han pallar trycket och fortsätter hålla flaggan högt. Även om jag resignerat inför det faktum att jag gillar att följa Melodifestivalen, så behåller jag lite stolthet - jag har aldrig någonsin röstat. Tack och lov, ty röstandet är en dyr affär. Förra året räknade jag i en krönika ut ut att jag om jag ringde in en gång för varje röstningstillfälle som gavs, så skulle jag lägga omkring 60 riksdaler på att rätt låtar ska ta sig vidare. Jag tänkte räkna om och jämföra i år, men gick vilse bland nya omgångar, andra chanser och deltävlingar. Antar att det är ungefär samma pris ändå. Och för varje gång herr Luuk drar i spaken som ska "nollställa räkneverken" kan jag inte tänka på annat än att han rasslar igång ännu ett pengaflöde till en kanal som säger sig ha noll vinstsyfte. Public service-avtal gäller bevisligen inte under melodifestivaler eller sportevenemang. Stora sponsorloggor på affischer eller i bild är visst inget som sätter SVT:s "vi är fria från kommersiella krafter!"-påstående på spel. Däremot fälldes de i måndags av GRN för att Malin Baryard haft en tröja med en lite för stor logga på sig i Lilla Sportspegeln. Jösses, säger jag. Dubbelmoral at its best. Jag hoppas att det stannar vid det här och att vi slipper reklampaus mitt i, låt säga Rapport.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!