Vad händer när jag projicerar bilden av mitt ansikte på mitt eget ansikte? När kameror och projektorer blir en del i föreställningens koreografi, sida vid sida med de rörelser som dansaren utför? På fredag är det premiär för Dansinitiativets konstnärliga ledare Per Sundbergs föreställning Föreställ dig en föreställning i de nya lokalerna på Ålgatan. Det är hans tredje uppsättning på temat visuella villfarelser, något han började intressera sig för redan under sin utbildning på Dans- och cirkushögskolan. Där skapade han en installation, som sedan vidareutvecklades till den föreställning som blev hans examensjobb. Efter en rad andra produktioner återvände han till temat i en soppföreställning på Norrbottensteatern, där han fick möjlighet att pröva olika idéer inför en helt ny publik.
– Publiken bestod mest av äldre människor, de som har tid att gå och se en föreställning mellan klockan 12 och klockan 14. Jag visste inte alls hur föreställningen skulle tas emot, men de sken som solar när de kom ut, berättar Per Sundberg med ett leende.
När Norrbottens-Kuriren kommer på besök i lokalerna, som för övrigt invigdes nu i september, pågår arbetet för fullt för Per Sundberg, dansaren Knut Wikström Precht och ljusdesignern Anton Andersson. I de två tidigare produktionerna gjorde Per Sundberg allt på egen hand och dansade också själv.
– Det öppnar upp för fler möjligheter, nu när jag har kunnat gå ur själva verket. Det kräver en hel del precision och då förenklar det att jag kan stå vid sidan av och se vad som händer om Knut flyttar sig 1,5 centimeter till vänster och om kameraögat riktas tre grader nedåt.
Han kallar sig själv "ganska naivt fascinerad" av visuella villfarelser och vill bjuda publiken på en lekfull upplevelse, där leken får olika lager och skapar intellektuell stimulans. Relativitet är centralt i föreställningen och hans referenser är bland annat bilder på byggnader som är till synes omöjliga att konstruera, som lurar ögat och vänder på perspektiven. Vissa populärkulturella referenser finns också. Valet av dansare motiverar han med de ganska tuffa fysiska krav som koreografin ställer.
Premiären ser han fram emot med spänning, men han är snarare fokuserad än nervös.
– Vi jobbar just nu väldigt metodiskt och bockar av det som ska göras eftersom. Men lite nervigt är det allt.