Debutant 2022: "Jag har skrivit den ur sorg"

I romanen "Teatern" skriver Jenny Andreasson om ett dysfunktionellt teaterhus med starka maktstrukturer och dÄligt ledarskap, och om en regissör som drivs till att lÀmna. En berÀttelse som ligger mycket nÀra verkligheten.

Jenny Andreasson började att skriva pÄ "Teatern" 2016 nÀr hon var tjÀnstledig frÄn Dramaten, men Äterupptog arbetet med boken den första pandemivÄren 2020.

Jenny Andreasson började att skriva pÄ "Teatern" 2016 nÀr hon var tjÀnstledig frÄn Dramaten, men Äterupptog arbetet med boken den första pandemivÄren 2020.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Litteratur2022-01-07 05:00

– Jag Ă€r en debutant, och för att uttrycka det lite platt, det kommer mer naturligt om texten ligger nĂ€ra ens eget liv, sĂ€ger Jenny Andreasson.

Den 8 januari 2016 skickas ett pressmeddelande ut frÄn Kungliga Dramaten i Stockholm som fÄr mÄnga i kulturvÀrlden att höja pÄ ögonbrynen. UppsÀttningen av "Hamlet" som skulle fÄ premiÀr pÄ Stora scen bara Ätta dagar senare Àr instÀlld. Regissören Àr sjuk, lyder den officiella förklaringen.

I en intervju med Dagens Nyheter nÄgra Är senare ska den "sanningen" komma att Àndras nÀr regissören Jenny Andreasson tar bladet frÄn munnen och förklarar att hon aldrig var sjuk. Att ledningen pÄ Dramaten pressat henne att sÀga att det och att det i sjÀlva verket var interna konflikter som gjorde det omöjligt att framföra uppsÀttningen, en feministisk bearbetning av klassikern "Hamlet".

NĂ€ra verkligheten

Turbulensen kring "Hamlet" Àr ocksÄ stommen i debutboken "Teatern" som ges ut i mars. En riktig bladvÀndare som etiketteras som en roman men dÀr handlingen ligger uppenbart nÀra hÀndelser i verkligheten, och dÀr flera av romanfigurerna enkelt kan kopplas till Jenny Andreassons tidigare chef, Eirik StubÞ, och andra kollegor vid Dramaten.

– Att ta bort namn och stĂ€lla mig pĂ„ det dĂ€r lilla trappsteget som roman och fiktion Ă€ndĂ„ Ă€r hjĂ€lpte mig att se klarare och vĂ„ga gĂ„ djupare i vad jag ville skildra. Min förhoppning Ă€r att man inte ska lĂ€sa den för att man Ă€r sugen pĂ„ skvaller utan för att man vill lĂ€sa en berĂ€ttelse och fĂ„ syn pĂ„ saker som kanske överraskar en.

Att personer kan kÀnna igen sig sjÀlva eller andra Àr inget som hon som författare har kunnat ta för stor hÀnsyn till, menar Jenny Andreasson.

– För mig handlar berĂ€ttelsen jĂ€ttemycket mer om en arbetsplats, om strukturer, om vad makt gör med mĂ€nniskor, Ă€n om enskilda personer. Visst det framkommer karaktĂ€rer i boken, men de Ă€r just karaktĂ€rer i boken.

Huvudpersonen i "Teatern" Àr en regissör som av sin nytilltrÀdde chef har fÄtt det prestigefyllda uppdraget att sÀtta upp just "Hamlet". Det Àr dÄ problemen börjar torna upp sig; hon upplever ett allt kyligare arbetsklimat, att hon motarbetas frÄn flera hÄll och att hennes visioner och bearbetning av det klassiska dramat ifrÄgasÀtts.

– Det Ă€r mycket möjligt att varken jag eller bokens huvudperson hade vĂ€rldens bĂ€sta version av "Hamlet" men det spelar ingen roll. Det kan komma alla möjliga knĂ€ppa idĂ©er. FrĂ„gan Ă€r vilka som kan driva igenom dem och hur? Och vilka stöter pĂ„ patrull och varför?

Konstens pris

"Teatern" Àr en berÀttelse om vad starka maktstrukturer och svagt ledarskap kan leda till, och om sorg. Regissören i boken har förlorat en nÀra vÀn, och Àr intrasslad i en olycklig kÀrleksrelation med en arbetskollega.

Det Àr ocksÄ en berÀttelse om vad stor konst kan krÀva. Huvudpersonen har offrat sÄvÀl sin hÀlsa som sitt privatliv för att fÄ verka vid den stora teatern.

– Om man ska göra konst pĂ„ en viss nivĂ„ sĂ„ krĂ€ver det ganska stora uppoffringar. Jag skulle vilja likna konstnĂ€ren vid en elitidrottsman. I mĂ„nga skildringar framstĂ„r konstnĂ€rer som rödvinsdrickande flumhuvuden. Men vi jobbar ju ofta extremt hĂ„rt. Är det vĂ€rt det?

Jenny Andreasson lÀmnade Dramaten 2020 dÄ hennes kontrakt gick ut. Hennes sista pjÀs dÀr var "Vakten vid Rhen" och hon vet Ànnu inte om hon vill ÄtervÀnda till teaterscenen.

Ingen hÀmnd

Nu skriver hon pÄ en fristÄende fortsÀttning av "Teatern". Debutboken har gett henne mersmak Àven om processen var tyngre och mer smÀrtsam Àn vad hon hade vÀntat sig.

Att "Teatern" kommer att vÀcka uppstÄndelse, Ätminstone inom kulturvÀrlden, Àr ingen vÄgad gissning.

– Jag Ă€r bĂ„de förvĂ€ntansfull och samtidigt sĂ„klart medveten om att det kan bli viss uppstĂ„ndelse. Men jag tĂ€nker att det Ă€r en rĂ€dsla som man bara fĂ„r ta och gĂ„ rakt igenom.

– Jag har inte skrivit den hĂ€r boken som en vilja till hĂ€mnd eller upprĂ€ttelse. Jag har skrivit den ur sorg och smĂ€rta som jag behövt bearbeta pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Ifall det skulle komma till stĂ„nd intressanta givande samtal och förĂ€ndringar ur det, dĂ„ skulle det vara fantastiskt. Det Ă€r det mesta jag kan hoppas pĂ„.

TT har sökt Eirik StubÞ för en kommentar, utan resultat.

Fakta: Jenny Andreasson

Gör: Debuterande författare och frilansande teaterregissör.

Född: 1973 i Sollentuna, bor i Stockholm.

Bakgrund: Utbildad vid Dramatiska institutet 1998–2002, anstĂ€lld vid Kungliga Dramaten mellan 2010 och 2020, dĂ€r regisserade hon bland annat "Slott i Sverige", "ChĂ©ri", "Ensam", "Kriget har inget kvinnligt ansikte", "De oskyldiga" och "Vakten vid Rhen". Har ocksĂ„ varit verksam vid bland annat Göteborgs stadsteater och Östgötateatern. Regisserar ofta verk av kvinnliga dramatiker.

Aktuell med: Debutromanen "Teatern" som utkommer i mars 2022.


Fakta: Jenny Andreasson om...

...att ÄtervÀnda till teatern: "I nÄgon mÄn Àr jag frilansande regissör, men jag har lite paus just nu. Det vÀcktes nÄgot i mig nÀr jag jobbat fÀrdigt med texten, det kÀnns tungt att gÄ tillbaka till teatern och arbeta. Men jag kanske hittar tillbaka lÀngre fram, nÀr jag hittat andra sÀtt att arbeta pÄ eller ett annat sammanhang."

...teatern som arbetsplats: "Det Àr ju inte alla jobb dÀr ens arbete utvÀrderas i tidningen nÄgra gÄnger om Äret. Det föder bÄde skrÀck och möjligheter som kan vara svÄra att hantera. Dramaten som arbetsplats Àr ett stÀlle dÀr du om du börjar grÀva guld kan nÄ vÀldigt lÄngt. Jag tror att de flesta börjar spela ett spel för att man vill klÀttra och Àr rÀdd för att falla ur."

...den lidande konstnÀren: "Idén att konstnÀren ska lida för konsten blir sÀrskilt skev nÀr man sÀger att vi har konst och kultur i samhÀllet för att mÀnniskor ska mÄ bra. DÄ finns det ett ansvar att se till att ocksÄ de som jobbar inom konst och kultur har rimliga förhÄllanden att arbeta under."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!