Tre nordiska författare â Klas Ăstergren, Vigdis Hjorth och Merete Pryds Helle â har skrivit varsin roman om en valfri rollfigur ur Henrik Ibsens dramer. Trion Ă€r först ut i det nordiska projektet NOR som möjliggör sampublicering över landsgrĂ€nserna. Böckerna ges med andra ord ut samtidigt i Sverige och Norge sĂ„vĂ€l som i Danmark.
VĂ„r egen Klas Ăstergren har skrivit om Hilde Wangel frĂ„n "Frun frĂ„n havet" (1888) och "ByggmĂ€stare Solnessâ (1892). Hos Ibsen fĂ„r Hilde hĂ„lla tillgodo med att vara en biroll â men hos Ăstergren syns hon i titelrollen.
Den som kan sin Ibsen kĂ€nner Hilde som en halvvuxen, uppnosig och förförisk lĂ€kardotter. Men den rebelliska tonĂ„ringen hör hos Klas Ăstergren till det förflutna. Hilde Ă€r nu en sjĂ€lvstĂ€ndig och ogift kvinna i sina bĂ€sta Ă„r. SmĂ„staden Lysanger har hon lĂ€mnat för metropolen Berlin dĂ€r hon krĂ€nger resor till den norska fjĂ€llbygden.
Hilde lever ett sunt och kanske lite trÄkigt liv. Men sÄ en dag drabbas hon med en östergrensk plötslighet av en svÄr panikÄngestattack. Hilde blir skrÀckslagen och fruktar för sitt liv; det Àr första gÄngen hon kÀnner Ängest. Som tur var finns hjÀlp att tillgÄ. Snart ligger hon pÄ schÀslongen hos en hjÀrnskrynklare och tillika landsman.
Klas Ăstergren lĂ„ter Hilde gĂ„ i psykoanalys. IdĂ©n Ă€r löjligt enkel och ett strĂ„lande exempel pĂ„ att det enkla ocksĂ„ Ă€r det genialiska. Han vill pĂ„ sĂ„ sĂ€tt försöka förstĂ„ och förklara henne.
Hildes landsman doktor Liebig Ă€r ute efter ett förtrĂ€ngt trauma â gĂ€rna av sexuell natur â som ska förklara hennes panikĂ„ngest. Hilde Ă€r varken taltrĂ€ngd eller blyg av sig. Snart har hon kapat Ăstergrens roman med sina monologer.
Ăven om det Ă€r författaren som lĂ€gger orden i hennes mun sĂ„ bryter sig Hildes narrativ liksom loss frĂ„n romanen. Hon berĂ€ttar om sin obesvarade kĂ€rlek till den slutna och nĂ„got vrickade styvmodern ("Frun frĂ„n havet") och om sin lĂ„ngvariga förĂ€lskelse i den missnöjde Ă€ldre mannen ("ByggmĂ€stare Solness") som lĂ€ngtar sig tokig efter ungdom. Hon berĂ€ttar detaljerat men Ă€ndĂ„ fragmentariskt. Man fĂ„r för sig att Hilde döljer nĂ„got â att hon berĂ€ttar allt utom det viktigaste.
Som översĂ€ttare av Ibsens verk till svenska Ă€r Klas Ăstergren vĂ€l förtrogen med sĂ„vĂ€l hans sprĂ„k som hans gestalter. Samtidigt vet Ăstergren att med humor och andra knep upprĂ€tthĂ„lla den distans som krĂ€vs för den hĂ€r typen av vidarediktning. "Hilde" Ă€r ett sjĂ€lvstĂ€ndigt verk och man behöver inte ha lĂ€st en rad av Ibsen för att kunna hĂ€nga med. DĂ€remot blir man onekligen sugen pĂ„ att fortast möjligt plöja Ibsens samlade verk.
Doktor Liebig blir först inte klok pĂ„ sin patient â men sĂ„ kommer genombrottet. Hildes sammanbrott Ă€r ett pĂ„ ytan mycket samlat sĂ„dant. Hon bryter ihop med bibehĂ„llen stil och stolthet. Hilde rĂ€ttar till sin drĂ€kt och lĂ€mnar Liebigs mottagning med en sista drĂ€pande replik. Man fĂ„r för sig att hon har undanhĂ„llit snarare Ă€n förtrĂ€ngt sitt sĂ„riga trauma.
Resten av romanen Ă€r ett slags lĂ„ng epilog dĂ€r man genom brev och en systersons minnesbok över sin Ă€lskade moster fĂ„r ta del av Hildes fortsatta öde under förra seklets första hĂ€lft. Klas Ăstergren presenter det "dokumentĂ€ra" materialet med lika delar humor och allvar. Man mĂ„ste förestĂ€lla sig att författaren var pĂ„ gott humör nĂ€r han skrev "Hilde".
Klas Ăstergren ger Hilde ett eget liv och gör henne nĂ€stan... verklig. Samtidigt Ă€r och förblir hon ett mysterium. Hilde gĂ„r varken att förstĂ„ eller förklara. Men hon gör vissa medgivanden och avslöjar ibland mer Ă€n vad hon har tĂ€nkt sig.
Hilde spelar oskyldig men Àr i sjÀlva verket ytterst manipulativ. Hon kan inte lÄta bli att "fingra pÄ andra mÀnniskors öden". Behovet av att fingra pÄ andras öden tycks grunda sig i ett medfött förakt för svaghet. SÀrskilt föraktar hon svaga och oföretagsamma mÀn. Hilde vill att de ska utmÀrka sig och ger dem gÀrna den knuff som behövs. Att hon ibland har knuffat dem utför stupet Àr inget som hon plÄgas av; Hilde har nÀmligen ett "robust samvete".
Klas Ăstergren briljerar i sin bok om Hilde Wangel. Han spelar ut hela sitt register. Förutom att vara en lek med Ibsens dramer och psykoanalysen sĂ„ Ă€r "Hilde" Ă€ven ett storartat portrĂ€tt av obrydd kvinna som gĂ„r sin egen slingriga vĂ€g genom livet utan att se sig om. SlĂ€ng dig i vĂ€ggen, Hedda Gabler. Samma sak gĂ€ller dig, Nora. Hilde Wangel fĂ„r er att blekna.
Litteratur
Klas Ăstergren
Hilde
Natur & Kultur