Zacke satsar på liveinstrument
Efter genombrottet med EP:n Färdihaft för tre år sedan har Luleårapparen Zacke jobbat på att utveckla sin hiphop. Ut med traditionella beats och in med mer liveinstrument.
Zacke tillhör den äldre generationen hiphopare från länet som figurerat en del i media och spelat ett par år ute. Om man nu kan kalla en kille som ännu inte fyllt 25 för den äldre generationen. På nätet har han i alla fall släppt massor av mp3:or som fått stor nedladdning och singeln Anna på Galej som Zacke gjorde tillsammans med producenten Emil Pettersson spelades både i SVT:s Musikbyrån och en del på P3.
Sen blev det tyst. Många har säkert också tvivlat på att det verkligen kommer något nytt med den lovande textförfattaren och rapparen.
Tagit tid
- Det har tagit lite tid av en massa anledningar, dels är jag så här och det kan jag inte ändra på. Sen tänkte jag först göra en EP men ändrade mig och så är det så mycket olika musiker och folk inblandade på den här nya skivan att det måste få ta tid, säger Zacke.
Nya, osläppta plattan har fått namnet Visst är det vackert. Kuriren har fått en tjuvlyssning på större delen av materialet och det står helt klart att soundet utvecklats en del sen sist. Mer blommor än asfalt. Massor av olika liveinstrument och även om grunden i Zackes musik fortfarande är hiphop så har också textförfattandet utvecklats än mer åt det svenska vishållet.
- Jag har lyssnat mycket på Cornelis såklart och Allan Edwall, man måste lyssna på andra grejer för inspiration. Om jag bara lyssnade på svensk hiphop så skulle jag ju låta likadant.
På den nya, osläppta plattan har Zacke jobbat med Anders Rensfeldt, som många av er också känner som Dj Bruce LPee och mannen som producerat och skrivit med både Movits! och Ludvig Svartholm. Tillsammans har de två producerat all musik till Visst är det vackert.
Mest live
- Anders har en otroligt stor del i den här plattan och han är sjukt duktig. Han har gjort grunderna och jag har hela tiden försökt ta in olika musiker och massor av liveinstrument på låtarna för att tillföra en annan känsla. Det är fortfarande beats som grund men skillnaden nu är att det mesta är live.
Svensk hiphop i allmänhet upplever också just nu en slags revival. Efter Petter-hysteri och mediaskuggan efter den så har flera av landets mer kända hiphopmakare börjat tänka om. Titta mindre på USA och ta mer influenser från exempelvis den brittiska grimescenen, elektro eller house. Det är artister som Max Peezay, Basutbudet, Kocky och Mapei goda exempel på.
- Fast det där kan bli lite trist också. En kille som Max Peezay blir jättehajpad för att det låter annorlunda, och inte för nåt annat. Jag kan tycka att dom beatsen är bra, men egentligen rappar han inget bättre än tidigare. Jag har en line på en av låtarna mina om det där... "nu bajtar dom U.K, inte staterna, fy fan vad det är fräscht".
Zacke är inte bara artist ikväll på Luleåkalaset. Han håller också i en rapptävling på BD pop-scenen där kalasets bästa rappare ska koras. Varje deltagare får fem minuter på sig att framföra en egenkomponerad låt och sen tas en vinnare ut av en jury bestående av hiphopfolk från länet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!