Wäätäja: Djuren som subjekt

I rummet längst in i Konsthallen hänger ett urval av Eeva-Leena Väätäjäs målningar. Det är sexton bilder som inte riktigt hittat fram till en sammansatt helhet. Därför blir också de mest laddade verken särskilt påtagliga.

Nattlig uppvaktning. Eeva-Leena Väätäjä.

Nattlig uppvaktning. Eeva-Leena Väätäjä.

Foto: Ida Axelsson

Kultur och Nöje2008-07-03 06:00
Ett av dem är Vilden från Malmberget. Vilden själv är troligen den röda tjur som placerats centralt i bilden. Den stirrar stint på betraktaren, utmanar, och är ett uttryck för kraft, envishet och trots. Men precis som berget i titeln kan även den starkaste tjur övervinnas och brytas ner. Verket blir därför oväntat mångtydigt i en tid där både nya gruvor öppnas och en traditionell tystlåten manlighet utmanas. Vilden från Malmberget samtalar med ett annat verk, Money, money, money. I liknande starka och mättade färger visar Väätäjä här ett bergens landskap laddat med rikedomar. Brytvärda ligger de i fält dolda under marken. I sin bild har Eeva-Leena Väätäjä istället lyft fram och lagt dem som färgfält ovanpå. I bakgrunden vaktar bergstopparna. De liknar tjuren. Eeva-Leena Väätäjä har dessutom ett särskilt förhållande till djuren. Oavsett om de är vända mot eller från betraktaren är de bildens subjekt. I Nattlig uppvaktning är djuren som uppvaktar troligen rödrävar. Återigen har Väätäjä arbetat med de starka färgerna, nu i förening med en ornamentik som kan tolkas samisk. I Följeslagaren liksom i Överraskad är färgskalan ljusare. I den förra blir du sedd av den farliga isbjörnen medan renen, här kontemplativ och avslappnad har överraskats. Sätter punkt gör Underbara odjuret. En livfull, lite rörig målning där djur och människa möts.
Eeva-Leena Väätäjä Måleri - akryl Konsthallen i Kulturens hus. Luleå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!