Vill bryta bidrags-beroendet

Nej, man måste inte få skattepengar för att filma. Två unga svenska filmare har valt att strunta i stödsystemet och gå sina egna vägar. Resultat: Kill your darlings och Tjocktjuven.

Kultur och Nöje2006-04-11 06:30
<br>Det svenska systemet för filmstöd är ständigt kontroversiellt. För få kvinnor får pengar, för mycket går till Rikard Hobert, styrelsemedlemmar i Filminstitutet belönar sig själva eller sina vänner ? kritiken har luftats i åratal. Men kanske börjar dagens svenska filmare vända sig bort från Filminstitutets (SFI) officiösa utdelningar och söka andra stödformer.<br>I påskveckan har två svenska filmer premiär. Tjocktjuven och Kill your darlings är sinsemellan mycket olika men har en sak gemensamt: De är producerade utan stöd från Filminstitutet. Regissörerna har slitit ihop sina egna pengar hos privata investerare och är eniga om att man inte får vara rädd för att kämpa och ta privata kontakter för att få pengar.<br>Billiga filmer<br>&nbsp;? Vi ville helst ha med SFI, men de tackade nej. Först fick vi väldigt bra respons, de gillade manuset och vi trodde länge på pengar därifrån. Men plötsligt var det nej ? då var manuset tydligen inte gripande längre, säger Henrik Sylvén som debutregisserat och skrivit manus till Tjocktjuven.<br>I stället är filmen finansierad av Kanal 5, SF och bolaget IFTS, ägt av Rolf Sohlman.<br>Det handlar om billiga filmer. Medan en vanlig svensk spelfilm kostar omkring 20 miljoner är Tjocktjuvens budget på drygt sex miljoner och Kill your darlings på ?under en miljon dollar?, alltså mindre än 7,5 miljoner kronor.<br>Privata investerare<br>&nbsp;? Jag vägrade vänta på SFI. Jag gillar filminstitutet, men det känns väldigt ?statligt?, säger Björne Larson som skrivit och regisserat Kill your darlings med Alexander Skarsgård, Andreas Wilson och Fares Fares i rollistan.<br>&nbsp;? För mig var det en fördel att ha reklambakgrund ? jag vet att det finns många andra vägar att gå. Jag hittade två privatpersoner som trodde på mig och historien, och de investerade tillräckligt mycket pengar för att jag skulle kunna göra filmen, om än på ett enkelt sätt. Då kom Andreas Wilson in i bilden och i samma veva hoppade (produktionsbolaget) Moviola på. Sedan fick vi med oss TV4 och Nordisk film också.<br>Finansfilm<br>Både Larson och Sylvén poängterar att filmbranschen borde vara en lockande bransch för privata investerare eftersom det finns en glamour-aspekt som saknas i andra affärer. <br>&nbsp;? Det är kul för ett företag att ta med sina kunder till inspelningar och premiärer. Nästan alla företag har en kulturbudget som man kan utnyttja, säger Björne Larson.<br>En annan svensk film som görs vid sidan av det vanliga stödsystemet är Exit i regi av Peter Lindmark. Filmen utspelas i finansvärlden och det är också ett finansbolag, fondkommissionären Öhmans, som finansierar filmen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!