Karin Enberg är väldigt nöjd när hon blickar tillbaka på teateråret 2013. Hon tycker att årets föreställningar bjudit på olika slags teater för alla åldersgrupper.
– Vi har fått bra stöd, både av publiken och av politikerna, säger chefen för Norrbottensteatern.
Det har gått drygt 46 år sedan länets stora teaterinstitution, Sveriges första länsteater, startades. Året var 1967 men då var inte Norrbottensteaters nuvarande chef Karin Enberg med. Hon har styrt och ställt i teatermagasinet sedan 2008 och hon kommer att finnas kvar åtminstone till 2015 då hennes förordnande löper ut.
Stiftelse
Norrbottensteatern är en stiftelse som ägs av Luleå kommun och Norrbottens läns landsting. Pengarna till verksamheten kommer från huvudmännen och från staten genom Kulturrådet.
– Mellan 12 och 15 procent av omsättningen tar vi in i biljettintäkter, berättar Enberg.
Verksamheten ära alltså i huvudsak skattefinansierad men för att kunna nå ut till ännu fler och för att kunna bjuda på riktigt bra teaterupplevelser jagar Karin Enberg pengar från alla tänkbara externa källor. Det handlar både om att försöka få till avtal om företagssponsring och om att söka pengar som finns ackumulerade i exempelvis fonder.
– Jag roar mig varje år med att försöka hitta pengar på olika håll. Jag vill att det ska bli lite mer för fler.
Samarbete
Genom ett samarbete med LKAB kan man exempelvis låta alla barn i Malmfälten få en teaterupplevelse. Pengar från Postkodlotteriets kulturfond ger teatern större möjligheter att turnera. Bara för att ta två exempel.
Varje år ligger Norrbottensteaterns publiksiffror mellan 45.000 och 50.000 åskådare.
– Det beror lite på hur mycket vi spelar för barn. Av kvalitetsskäl ryms det färre när vi spelar för barn, säger Enberg.
Det är personalens löner, lokalerna och turnéerna som kostar mest och den sistnämnda kostnadsposten är verkligen inget man kan tänka sig att skära ned på.
– Nej, vi vill turnera. Vi vill vara hela Norrbottens teater, inte bara Luleås. Dessutom är det vårt uppdrag.
Charmigt
Enberg tycker att turnéerna till de små orterna i länet är ett av de charmigaste uppdragen som Norrbottensteatern har.
– Det ska inte bara vara de stora städerna förunnat att se de stora kvalitetsföreställningarna.
Under 2013 har Norrbottensteatern bland annat satt upp farsen Kaos i kulissen, Carin Mannheimers komedi I sista minuten och Att döda ett tivoli, ett drama om barnfattigdom som vänder sig till både barn och vuxna.
– Det är en bra pjäs som handlar om vad som händer om man inte får vara med eller inte har råd men också om vad som händer med relationen mellan barn och föräldrar om barnen får ta väldigt mycket ansvar.
Frankenstein
Enberg säger att det inte bara är äldre personer som lett och tyckt om Carin Mannheims pjäs.
– Alla kan känna igen sig och den har gått bra publikt.
Norrbottensteaterns program för 2014 är spikat. Det kommer bland annat att bjudas på en Sverigepremiär av en ny version av Mary Shelleys klassiker Frankenstein.
– Frankenstein är en jätteproduktion med tolv skådespelare med nyskriven musik av Martin Sundbom som också regisserar.
I mars har O, du milde moder premiär. Det handlar ett teaterpotpurri där Sara Arnia återvänder till teatern med några av de stora kvinnoroller hon gestaltat genom åren.
– Det är roligt att en av våra gamla stjärnor kommer tillbaka. Hon är 75 år i dag.
Igenkänning
Karin Enberg tror att Måste hem innan det blir mörkt kommer att kunna locka en del publik som inte varit på teater på ett tag. Pjäsens igenkänningsfaktor är hög.
– En aspekt som pjäsen tar upp är en individs stora makt över kollektivet. Folk betraktade ju Mikael Styrman som en av sina egna, någon de kände.