Verkligheten filtrerad genom kameran

Larry Clark, Anders Petersen, Ralph Gibson och Eva Klasson. I Moderna museets stora fotoutställning Åter till verkligheten visas drygt 300 bilder av några av 1970-talets största svenska och amerikanska fotografer.

NEW YORK.  "New York City, Speedy and Barb", från "Teenage lust"-serien av Larry Clark 1968.

NEW YORK. "New York City, Speedy and Barb", från "Teenage lust"-serien av Larry Clark 1968.

Foto: Larry Clark

Kultur och Nöje2009-05-11 06:00
I ena änden av utställningslokalen hänger Larry Clarks kontroversiella fotoserier Tulsa och Teenage lust. Det är bilder av tonårssex, av unga testosteronstinna män med vapen instoppade innanför byxlinningen, av en höggravid kvinna som tar dagens första sil. Därifrån är steget ganska långt till svenskan Eva Klassons intima skildringar av den egna kroppen. En mungipa, en bit av ögonvrån, något som ser ut som en bröstvårta. Det är hisnande närgånget, men samtidigt förvånande abstrakt. Många uttryck
Två stilar, två helt olika fotografiska uttryck. I utställningen Åter till verkligheten, som pågår fram till den 20 september, delges publiken mängder av olika intryck. Gemensamt för de svartvita bilderna som hämtats ur Moderna museets samlingar är att de flesta är tagna under 1970-talet. - Under den här tiden ville man göra fotografiet mer personligt, det här är bitar av verkligheten sedda genom olika konstnärstemperament, säger kuratorn Anna Tellgren. Hon har botaniserat bland museets omkring 100.000 fotografier och valt att fokusera på dokumentärt baserad fotografi från perioden. Här finns bilder av svenska fotografer som Walter Hirsch, Hasse Persson, Ann Christine Eek, Eva Klasson och Anders Petersen. Men också av amerikanska stjärnor som Ralph Gibson, Bill Owens, Larry Clark och Arthur Tress, eftersom Moderna har en stor och fin samling av amerikanskt foto. Café Lehmitz
16 av fotograferna visas i lite större omfattning, resten medverkar med en eller ett par bilder. För den som aldrig sett Anders Petersens klassiska bildserie från Café Lehmitz i Hamburg finns det chans att uppleva mer än bara omslagsbilden till Tom Waits skiva Rain dogs. Och mitt bland de amerikanska och svenska fotograferna går det också att upptäcka pärlor från öst, bland annat Antanas Sutkus bilder av allvarsamma barn i Sovjetrepublikens pionjäruniformer. Berömda och bortglömda
Anna Tellgren konstaterar att en del av de utvalda fotograferna i dag har sådan stjärnstatus att deras verk säljs dyrt på olika konstgallerier. Andra har däremot fallit i glömska. - Lite av min önskan med utställningen är att man ska komma hit och se sådana som Larry Clark, men också upptäcka andra fotografer som man inte känt till. Som Melissa Shook till exempel, eller Arthur Tress, säger Anna Tellgren. Okända i dag
Melissa Shooks dagboksliknande fotografier av sig själv och ömsinta fotoserie av dottern Krissy fick stor uppmärksamhet under 1970-talet. Likadant var det med Arthur Tress drömlika iscensatta bilder från ett annat USA. I dag är de kända i fotokretsar, medan relativt okända för gemene man. För att ge perspektiv på bilderna från 1970-talet har Anna Tellgren också valt att visa några "föregångar"-verk av namn som Cartier-Bresson, Robert Frank och Walker Evans. Utställningen avslutas med fotografier av svenska 1980-talsstjärnor som Dawid, Gunnar Smoliansky och Denise Grünstein. För sent för museum
En av anledningarna till att Moderna museet har så mycket amerikanskt foto är de inköp som gjordes när Fotografiska museet fanns som en särskild avdelning inom museet. Skulle det inte behövas ett fotografiskt museum i Sverige även nu? Anna Tellgren svarar kort och bestämt: - Nej, det är för sent. Det är många som vill det. Men situationen i Sverige är sådan att vi har många institutioner som visar fotografi och har väldigt fina samlingar. Det är omöjligt att bygga upp en ny såpass intressant samling att ett Fotografiskt museum skulle fungera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!