Världscellist spelar med kammarorkestern

Den tyska cellisten Maria Kliegel åker på turné med Norrbottens kammarorkester.

SPECIALSKRIVET. Hans-Ola Ericsson har specialskrivit Sub specie aeternatis åt Norrbottens kammarorkester. Uruppförandet blir i Pajala kyrka ikväll.

SPECIALSKRIVET. Hans-Ola Ericsson har specialskrivit Sub specie aeternatis åt Norrbottens kammarorkester. Uruppförandet blir i Pajala kyrka ikväll.

Foto: Jonas Hansson

Kultur och Nöje2007-10-10 01:45
Sin egen inspiration har hon framför allt hämtat från Mstislav Rostropovich, men också från sin läromästare János Starker, det gångna århundradets kanske mest kända cellister. Norrbottens kammarorkester, under ledning av Petter Sundqvist, ger sig ut på en höstturné som inleds i Pajala kyrka ikväll onsdag, för att avslutas på söndag med kammarorkesterns premiärkonsert på Studio Acusticum i Piteå. På programmet står beställningsverket Sub specie aeternitatis, variationer och lamento för piano, stråkorkester och trumset, av Hans-Ola Ericsson, verksam vid Musikhögskolan i Piteå. Det bjuder också på Pjotr Tjajkovskijs Souvenir de Florence d-moll, op. 70 i version för stråkorkester samt, med gästspel av tyska världsstjärnan Maria Kliegel, på Joseph Haydns berömda Cellokonsert nr 2 d-dur. Rytmiskt
I samband med repetitionerna på Studio Acusticum berättar Hans-Ola Ericsson om sitt stycke, som på svenska heter Under evighetens synvinkel.
-Det är extremt rytmiskt och jag har bland annat hämtat inspiration från en novell av den argentinske författaren Jorge Luis Borges. Maria Kliegel, som ägnar hälften av sitt yrkesverksamma liv åt att undervisa i Köln och andra halvan åt att ge konserter, berättar att cello bara har cirka 50 års historik som soloinstrument, något som hon tillskriver Mstislav Rostropovich, hennes stora förebild och senare även mentor. Han var också ärkerival till János Starker, som gav henne sin grundutbildning. -När Starker fyllde 75 år hade han bjudit Rostropovich och jag var där för att spela. Det var fantastiskt att på äldre dagar se hur de till några glas vodka respektive whisky försonades i sin kritik av varandra, säger hon. Själv har hon hämtat inspiration från båda sina läromästare, men vill att publiken ska känna av hennes personlighet. -Det är också viktigt att de berörs av instrumentet, säger hon. I hennes fall en Stradivarius från 1693.Jonas Hansson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!