Militärt skyddsområde - tillträde förbjudet för utlänningar. Så löd budskapet på de rödgula trafikskyltarna som fram till slutet på 1990-talet kapslade in Boden i militär mystik. Här i vår stad håller vi på med superhemliga militära grejer, så det så.
Men vad händer med en stads identitet när garnisonsbyggnaderna inte längre befolkas av militärer? När ängsligt sneglande över axeln känns daterat och lite fånigt? När framtiden ska flytta in i byggnader bågnande av historia?
Havremagasinet, som 2001 fick etiketten byggnadsminne, tjänade från 1912 och fram till 1950 som bränsledepå åt hungriga hästar inom försvaret. I dag utgör den fem våningar höga mastodontfastigheten ett av tre ben i satsningen Konstmuseet i norr.
Ambitionen är att göra konsten till fönstret mot världen i stadens postmilitära självbild.
Identitetsskapande
Den 30 juni öppnar Reoriented, sommarens stora utställning i Havremagasinet.
- Vi ska alltid ha det lokala och det internationella perspektivet i huset och jobba med både historien och framtiden. Det handlar om Bodens identitet och om öppenheten för olika kulturer, säger Ricky Sandberg, verksamhetschef.
Utställningen är ett samarbete med Jack Persekian från Jerusalem, som varit konstnärlig ledare för Sharjahbiennalen i Förenade Arabemiraten, och bygger på samtidskonst från Syrien, Marocko, Irak, Iran, Libanon och de nordiska länderna.
- Vi jobbar med konst från Mellanöstern, eller Orienten som man sade förr. Men det handlar också om omorienteringen, att öppna upp Boden. Vi bjuder in konstnärer från länder som tidigare betraktades som fiender, säger Peter Sundström, marknadschef.
Urvalet omfattar skulptur, installation, måleri, fotografi, screen print och videokonst.
Peter Sundström beskriver syrisk-amerikanska Diana Al Hadid, verksam i New York, som sommarens fixstjärna. Skulpturerna är konstnärens sätt att utforska makt, rikedom, stadsutveckling, framsteg och globalisering. Två skulpturer lånas in från Saatchi Gallery i London.
- Det har varit intressant att jobba ihop med Saatchi och alla dessa stora organisationer. De måste kolla att verken mår bra innan de skickar dem. För oss är det spännande att se hur de hanterar konsten och på vilken nivå. De är väldigt generösa på det sättet att de visar hur de jobbar, och de är fascinerade av huset i Boden, säger Pilar de Burgos, utställningskoordinator och pedagog.
I utställningen ingår även verk av Bouchra Khalili från Marocko som har gjort kartbilder av hemliga flyktvägar från Nordafrika till Europa.
- Kartbilderna påminner om stjärnbilder som man navigerade efter förr i världen, säger Ricky Sandberg.
Rymdtema
Man kommer också att visa verk av New York-baserade Laleh Khorramian från Iran, som just nu arbetar med fem olika filmer. Hon ska ställa ut en installation bestående av objekt som ingår i en film på temat rymd.
Medverkar i Reoriented gör även Marya Kazoun från Libanon som inspirerats av Havremagasinets historia samt av hur man förr avlade Arabiska fullblod att använda i strid. Adel Abidin från Irak ska visa en videoinstallation med tre finska nattklubbssångerskor i nattklubbsmiljö som sjunger arabiska propagandasånger från Saddam Hussein-tiden. Bland utställarna finns också Stein Henningsen från Svalbard som visar verket Crosses of liberty och Kjersti Andvig från Oslo som visar The valley of the rock som handlar om Koranens musikalitet.
Stockholmsbaserade Ann-Sofi Sidén, som i februari mottog DN:s kulturpris, ställer ut videoverket Mitt land (Någonstans i Sverige), i vilket hon utforskar det svenska landskapet och den nationella identiteten. Åsa Bergdahl från Boden, bosatt utanför Kramfors, bidrar med en personlig berättelse om Boden.
Antikrundan
Parallellt med Reoriented visas utställningarna Bodensarnas Bodenskolan och Havremagasinets 100 år. Den förstnämnda bygger på att stadens invånare lånar ut privata konstverk av konstnärerna Sven Bohman, Jean Carlbrand, Gösta Hedström, Ingvar Jigrud, Bertil Linné, June Montana Lorentz, Jan Olof Marner, Gösta Näsvall, Hjalmar Rönnbäck, Stig Sandberg, John Thorgren, Rune Wanler, Stig Winnerskog och Bror Zackrisson.
- Epitetet Bodenskolan tycker vi är häftigt och det vill vi lyfta fram. De här konstnärerna har gjort så mycket för norrbottnisk konsthistoria och inspirerat till det liv vi har i dag, säger Ingela Ögren Weinmar, utställningskoordinator.
Till helgen bjuds allmänheten till Havremagasinet för att lämna in verk av Bodenskolan, vilka sedan jurybedöms inför utställningen.
- Vi tänker oss det lite som Antikrundan. Ett konstcentrum dit människor får komma och visa upp konst som man har på väggen hemma, säger Peter Sundström.