Världen befolkas av medmänniskor

MEDMÄNNISKOR. De har insett något viktigt.

MEDMÄNNISKOR. De har insett något viktigt.

Foto: Thomas Öberg

Kultur och Nöje2010-03-04 06:00
Så har det nu hänt igen. Vi har fått vinter i hela landet. Äntligen! - jublade de flesta kring juletid. För alla är vi ju i grund och botten dreaming of a white christmas. Eller? Och tänk vad skönt för globalauppvärmningsstatistiken! Det kanske inte är så farligt ändå. Om nu inte Golfströmmen har hittat på att vända mot Grönland och vi i fortsättningen ska få Grönlandsväder och istid vartenda år. Nåväl, sen kom det här med bilar, tunnelbanor, pendeltåg och X2000. De verkar ju inte funka när det är vinter. Och vi blev förvånade. Så det dröjde inte länge, innan White Christmas blev snökaos, katastrof och force majeur. Och vinterkverulanterna började krypa fram ur snödrivorna. Så nu vill jag fråga: Vilken är mänsklighetens största uppfinning? Elden - skulle nog många svara. Men i grunden är det väl mer en upptäckt än en uppfinning. Så bort med den. Datorn - skulle den uppväxande generationen svara. Men datorer går varken att hugga ved med eller skotta snö med eller åka till jobbet på. Så bort med den. Men hjulet då. Där har vi väl ändå världshistoriens största klipp! OK då. Kanske. Om vi pratar om varma, snöfria trakter. Men i vår nordliga värld av snö halva året (det är väl ändå det normala) är ju faktiskt hjulet bara en liten parentes i människans historia. Det var med ren och akkja samerna flyttade mellan sommarfjäll och vinterskog. Det var med häst och släde nybyggarna drog hem höet från slåttermyrarna. Och det var med kälke som människorna i skogslandet fraktade timmer, träkol, järnmalm och varor kors och tvärs genom markerna. Vintern var transporternas tid. Då var det enkelt att färdas. Jokkmokks marknad har sedan 1600-talet legat i februari. Då fanns det snöföre för tunga transporter. Snön öppnade landet och knöt samman människorna. Sedan kom hjulet och hastighetens kultur. I slutet av 1800-talet byggdes järnvägar och under 1900-talet drogs landsvägar kors och tvärs genom skogarna. Och vi satte bensinmotorer på hästkärrorna och kallade dem för bilar. Från den stunden fick vi ligga i med att skotta, ploga och stå i. Höghastighetssamhällets pris! Och nu började snöfall kallas för snökaos. Nej, i ett historiskt perspektiv är de nordliga trakternas största uppfinning den glidande meden, vare sig vi kallar den för skida, spark, kälke, släde eller pulka. Det visste gamla tiders människor, som sparade till vinterföret med att forsla varor eller hälsa på i grannbyarna. Och det fattar barnen i pulkabacken än i dag. Men vi andra, som envisas med att tro att hjulet är grunden för vårt välstånd? Ja vi får väl fortsätta med att skotta, bärga våra bilar ur dikena eller vänta på tåget. Då återstår till sist den stora frågan - vem uppfann medarna, de kalla trakternas största uppfinning? Jag står vid en vinterfors. Här bor uppfinnaren själv. Vid stranden av den rinnande bäcken ser jag hans spår. Uttern har åkt kana utför strandbrinken. Tjoho - hej vad det går - tänker han nog när han kastar sig på mage utför slänten. Och någon gång, i förhistoriens begynnelse, stod en pälsklädd man eller kvinna där och tittade på när uttern åkte kana vid älven. Och tänkte att så där kan man ju också göra. Jag tror att jag testar. Så gick det nog till, när de första med-människorna befolkade våra trakter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!