Variationsrik konst
"När jag återser Peter Sundström är det i bokform, den alldeles nya Uppklarnande från väster för vilken han själv också svarat för formgivningen. Det är en utomhusbok, motiven är hämtade från främst Lofoten och Abisko, och vädret är mestadels grått eller dramatiskt hotfullt" skriver Norrbottens-Kurirens Regine Nordström om Peter Sundströms nya bok.
<P>För ett par år sedan hade Norrbottens tecknare en samlingsutställning med temat Pölsan på Konstens hus i Luleå. Den bild som berörde mig mest var Peter Sundströms stora och långsmala porträtt av notisskrivaren ur Torgny Lindgrens roman. Med några linjer drog han upp mannens magra gestalt där han stod vid pulpeten, beredd att berätta hela historien om pölsans väsen. <BR>När jag återser Peter Sundström är det i bokform, den alldeles nya Uppklarnande från väster för vilken han själv också svarat för formgivningen. Det är en utomhusbok, motiven är hämtade från främst Lofoten och Abisko, och vädret är mestadels grått eller dramatiskt hotfullt. Det visar ett landskap där människan får delta på naturens villkor.<BR>En del av bilderna kunde ses i en nyligen avslutad utställning på Luleå-galleriet Lindbergs konst och ram. Fem av dem dessutom uppförstorade och reproducerade i gicléeteknik. I boken är bilderna i sin tur ganska små; ibland riktigt pyttesmå, ibland utfallande över sidans kant och ibland återger de bara en detalj. På samma sätt varieras tekniken i själva målningarna där små fina linjer, närmast kapillärer, möter och omsluts av färg som flyter ut. Andra gånger är färgen mer mättad med pigment, nästan använd som vanlig vattenfärg, och lagd kant i kant. <BR>Och just variationen gör Uppklarnande från väster intressant att bläddra i. En snabb jämförelse med utställningen berättar dock att bokens bilder aldrig kan ge samma upplevelse som originalet. Trots de mörka tonerna är färgerna betydligt blaskigare; I viken lugnt blir ljust blåaktig jämfört med originalets betydligt mer intensiva lila ton, liksom kontrasten bleknar i den dramatiska Svartvit brygga.<BR>Jämförelsen säger också något om konstbokens problem i allmänhet. Det är svårt att uppfatta den som en egen art då bilderna oftast blir kopior och inte betydelsebärande element skapade för ett eget verk. Ändå finns ansatsen till ett sådant där för när Sundström väljer att publicera sig i bokform kombinerar han akvarellerna med ett tiotal ordknappa betraktelser. Vid ett par tillfällen blir det bra, riktigt bra, som när man mitt bland landskapsbilderna överraskande möter Min bror och jag. Två pojkar, den ena i vit undertröja, står och ser inte helt bekväma ut. Texten berättar att den yngre av dem fryser. Motivet, placeringen i boken och texten ger en mycket att fundera på. Vem de är och varför de ska stå där, till exempel. Oftare konkurrerar dock texten med de betydligt mer avklarande titlarna ? och med bilderna själva. <BR>Till konstböckernas fördel räknas förstås att även den med normalekonomi kan äga och ha konstbilder hemma. För den som också eller istället, vill se Peter Sundströms akvarellmåleri i original öppnar Norrbottens museum i dag en utställning med helt nya verk av honom under rubriken Jag från en öppen horisont. Samtidigt medverkar han med två starka svartvita bilder i den pågående Främlingskap, två trappor upp i museet.</P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!