Varför sitter inte tonsättarna i tv-soffan?

Varför är det så tyst om musiken?
Frågan ställdes för en tid sedan av Petter Sundkvist, dirigent och konstnärlig ledare för Norrbotten Neo, Norrbottens Kammarorkester och Piteå Kammaropera i radioprogrammet Nya vågen.

Foto:

Kultur och Nöje2011-01-25 06:00

- Jag tycker att vi så sällan talar om själva musiken, till exempel om tonsättarnas tankar bakom sina verk. Tonsättare bjuds inte in till tv-sofforna och medan man ofta talar om samtida musik som "svår" ryggar man inom kulturjournalistiken sällan inför att föra komplicerade resonemang kring litteratur och konst, säger Petter Sundkvist på väg att inleda repetitionerna inför Norrbotten Neos gästspel på den nordnorska festivalen Nordlys.

Vinterfragment
Dit åker man med ett program kallat Winter Fragments som inleds med ett Shakespearecitat som jämför den fysiska upplevelsen av kyla med den mer känslomässiga och den franske tonsättaren Tristan Murails verk med samma titel. I konserten ingår ytterligare fyra stycken, bland annat Anders Hultqvists Light Winter Light som han skrev redan 2007 på beställning av Neo och ensemblens tolkning av vintersatsen ur Vivaldis De fyra årstiderna.

- Neo gör sin egen högst personliga tolkning, men
fiolkonserten är på riktigt och framförs av Christians, säger Petter Sundkvist som leder en ensemble som vid det här laget hunnit arbeta nästan på dagen fyra år.

Idealisk miljö
Satsningen på en ensemble för nutida musik i Norrbotten fick många inom den svenska musikvärlden att lyfta förvånade ögonbryn. Flera år senare konstaterar Petter Sundkvist att miljön är idealisk. Norrbotten Neo är en del av länsmusiken i Norrbotten med placering på Studio Acusticum i Piteå vilket ger musikerna automatisk kontakt och goda samarbetsmöjligheter med Musikhögskolan. Förutom flera egna konsertproduktioner ingår Neos musiker också i Norrbottens kammarorkester och i Piteå kammaropera.

- Vi har fullt upp och under våren kommer vi bland annat att samarbeta med
Erik Westbergs vokalensemble kring en konsert som bland annat kommer att sändas i radio över hela Europa, spela Beethoven och Brahms på egna turnéer, gästa en rad festivaler och genomföra det årliga evenemanget New Sweden där vi under en veckas tid bjuder in fem svenska tonsättare till Piteå. Samtidigt är ju lyssningsmöjligheterna enorma och här i Piteå har vi alla tekniska möjligheter att göra i princip vad vi vill - det är bara fantasin som sätter stopp. I vår ger vi dessutom ut våra första cd-skivor, säger Petter Sundkvist.

Minnen från bygdegårdar
Att bryta ny musikalisk mark har sina sidor, inte minst organisatoriskt där det också handlar om att tänka nytt och i delvis andra banor än de redan etablerade. Och även om musiken i sig ofta kan upplevas som svårtillgänglig är viljan stor att möta en publik. Frågar man musikerna i Neo om deras roligaste musikminnen bjuds man ofta på en berättelse från någon liten bygdegård där de spelat under flera turnéer.

- Jag ser det som min främsta uppgift att ge människor nycklar in i vår musik för det tror jag man kan behöva. Inom den traditionella konstmusiken bygger man ofta programmen ganska slentrianmässigt. Men vi har inga ouvertyrer att börja med, inte heller så många symfonier att fortsätta med. Därför tänker vi ofta på att utforma våra program så att de i sig blir en slags resa där det ena hänger ihop med det andra. Och gillar man inte ett stycke vet man att det snart kommer ett nytt.

Själslig snuttefilt
Men jämfört med andra konstnärliga uttryck har musiken hamnat på undantag, anser Petter Sundkvist och tar bildkonsten med institutioner och curatorer som gärna arbetar i större sammanhang vilket gör det hela mer begripligt som exempel.

- Konsten är samhällets känslospröt och har en förmåga att säga något oerhört viktigt om oss och om vart vi är på väg i en mycket föränderlig värld. Där ingår också musikerna och tonsättarna. Men kanske för att musiken betyder så mycket för människan har den reducerats till en själslig snuttefilt som det blivit svårt att tala om annat än i känslomässiga termer, funderar Petter Sundkvist.

Kanske har den tystnaden också att göra med en ökad kommersialisering.

- Ett av de stora problemen inom den konstmusikaliska världen är att själva verkstaden ligger väldigt långt bort från de stora megafonerna. Det är de stora agenturerna som styr och de prioriterar det man vet säljer, inte det som bryter nya vägar. Men nyskapandet är faktiskt en förutsättning för utvecklingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!