Varannan damernas för orkesterföreningen
HÖG TID. Dirigenten Merete Ellegaard drömmer om den dag då ingen längre frågar henne om hon är irigent†eller vinnlig dirigent Marianne Eriksson till höger är konsertmästare i Luleå Orkesterförening.
Foto: Roland S Lundström
- Hon är själv amatörhornist och vet att skriva musik som lämpar sig för en orkester som den här som består av både amatörer och proffs, säger Merete Ellegaard, som drömmer om den dagen då hon inte längre behöver ställas inför frågan om hon bara är "dirigent" eller "kvinnlig dirigent". - Eftersom det spelas så mycket äldre musik är det ju inte konstigt att det blir många män bland tonsättarna. Men det där borde ju förändras längre fram, för i dag är könsfördelningen ganska jämn, både bland tonsättare och musiker.Samma sak under dirigentutbildningen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. - Egentligen vill jag inte problematisera, ändå måste det göras ibland. För självklart handlar det om en tröghet i systemet, på samma sätt som när det gäller kvinnliga chefer eller kvinnors representation i styrelser. Nya dirigenter har överhuvudtaget svårt att ta sig in på marknaden och alla behöver vi nätverk för att kunna ta oss vidare, säger Merete Ellegaard.Kommentarer
En intressant detalj har hon lagt märke till genom åren: När det står kvinnor på pulten tar recensenter ofta upp hur dirigenten rör sig rent gestiskt.- Jag vet inte vad det betyder, men jag tänker att det kanske har att göra med att man tittar mer på det yttre hos kvinnor. Det finns många dolda sidor av genusperspektivet, mycket vi inte riktigt får syn på, säger Merete Ellegaard.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!