Vad sägs om lite högre svansföring?

Varför är det så svårt att läsa programinformation om SVT:s Kunskapskanal i tidningen, är en fråga Norrbottens-Kurirens kulturredaktör Marianne Söderberg ofta får besvara.

Kultur och Nöje2008-05-27 06:00
Något bra svar har jag naturligtvis inte, mer än det självklara: Det som betraktas som mycket smalt får inte direkt något stort utrymme, vare sig det handlar om programtablåer eller om annat. Inte heller verkar det väl som om SVT-ledningen själva riktigt tror på sin Kunskapskanal - enligt deras nya strategi ska resurserna främst riktas till SVT1: breda programsatsningar medan de kvalificerade debatterna och dokumentärerna man kunnat se i Kunskapskanalen lämnas över till UR. Man kan ju undra vad de tänker nu när SOM-institutet vid Göteborgs universitet presenterar sin årliga enkätundersökning i syfte att kartlägga svenskarnas inställning till reklam, TV-licens och innehållet i de svenska TV-kanalerna. 1.769 personer i åldern 15 till 85 år är tillfrågade. För tredje året i rad ökar andelen svenskar som tycker att TV-licensen är värd priset. Inte så konstigt kanske, eftersom sju av tio tillfrågade säger sig vara mycket eller ganska negativt inställda till reklamavbrotten. Trots allt som sägs dagligen gillar de tillfrågade också dokumentärer och naturprogram, dessutom kulturprogram, teater och opera och svenskt drama. När det gäller bästa TV-kanal placerar sig SVT1 främst bland de svenska kanalerna på en femgradig skala. Och, möjligen lite förvånande för SVT-ledningen, är Kunskapskanalen den mest uppskattade svenska TV-kanalen vid sidan av SVT1, SVT2 och TV4. Utan marknadsföring tar det tid att etablera en TV-kanal, det förstår varenda kotte. Nu börjar ryktet om Kunskapskanalen spridas, just som man bestämt en annan strategi för sitt programutbud, något som kritiserats hårt, bland annat av Erik Fichtelius, redaktionschef på SVT 24. Vad sägs om lite högre svansföring, SVT? Kanske dags att börja tro på mångfalden?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!