Vad gömmer sig i livets present?
Jag ser dem, årets festskor för damer, på väg från Sara Edströms utställning i konsthallen och redan inställd på att uppfatta det kvinnliga poserande.
PRESENT. Sara Edströms separatutställning innehåller fem, stora verk som sammanförts för att skapa en helhet. I förgrunden Emma, Klara och Moa. Foto: EIJA DUNDER
Foto: EIJA DUNDER
annat sätt, än sina mödrar. Det blir inte minst tydligt i de tre stora svart-vita målningarna av sig själv och en tjejkompis, som Sara Edström gjort utifrån sådana där fotoautomatbilder man lekte med fram till digitalåldern. Men även om formatet överraskar säger verket i sig inte mer än fotoremsan, en grimaslek bakom skynken, utan är mest en klang i den helhet Sara Edström i sin första separatutställning på hemmaplan i Luleå försökt skapa. Det femte verket i utställningen är en mycket stor, vit kub, sidan är nog närmare två meter. Det man först lägger märke till är dock rosetten, utan tvekan en flickrosett som man har i håret, ovanpå. Paketet lutar lite. Det visar sig stå på en tunn fot med skevande vrist. Den hör till en flicka, som smälter in i paketet. Hon ser ut att le, men har på håll en rynka ovanför ögonbrynet; att vara en flicka har sina sidor, men man vet inte vilka som gömmer sig i livets paket. Just det tycker jag är Sara Edströms egentliga ärende. Samtidigt har hon bara gläntat på det egna locket - för trots ett högröstat tilltal i den vita färgen och det generösa formatet, finns något fragmentariskt, något anat men ännu ej utforskat till sin bortersta gräns, över utställningen.
Konst
Sara Edström
Present Skulptur och måleri Konsthallen, LuleåSå jobbar vi med nyheter Läs mer här!