Vackert och välgjort

Miss Very Wagner bjuder på scenkonst i den högre skolan och med Charlotte Engelkes på scenen blir det en fullträff.

Kultur och Nöje2006-11-16 12:37
<P>Miss Very Wagner<BR>Av och med: Charlotte Engelkes<BR>Text: Marina Steinmo, Charlotte Engelkes<BR>Ljus: Karl Svensson<BR>Ljud: Willy Bopp<BR>Musik: Willy Bopp och Richard Wagner<BR>Luleå, Lärkan<BR>Charlotte Engelkes visar sig vara en konstnär som behärskar sitt instrument till fullo, och därför är också Miss Very Wagner scenkonst i den högre divisionen. Det är roligt, scenrummet utnyttjat maximalt men med en minimalists fingertoppskänsla, rekvisitan och då inte minst kostymen är överraskande användbar. Dessutom är föreställningen ibland smärtsamt vacker.<BR>Det handlar om kvinnan, kärleken och livet. Om att älska redan innan man vet vem föremålet är, men också om att alltid hitta rätt position; att stå tillbaka och gå under på det sätt som den egna föreställningen kräver. Det vet även kvinnorna i Wagners operor, Engelkes har utforskat ett par av dem och låter oss ta del av resultatet. Librettona återger hon i sammanfattning och med en muntlig berättares register. De är fyllda av små personliga utvikningar, blinkningar till publiken och spontana infall  kontrollerade på det sätt just skickliga berättare har, vilket gör dem fylliga, roliga och meningsbärande. Tillsammans med Marina Steinmo har Engelkes skrivit en text som gör livet i Wagners kvinnogestalt synligt, blodfyllt och mångtydigt.<BR>Själv har Engelkes en betydande kroppslängd och vet hur hon ska använda varje centimeter. Här står inte en stel valkyria men ståtlig är ett ord. Några andra mjukt och böjligt, men man får inte heller glömma komiskt älgande. Tillsammans är det njutbart. <BR>Men trots att Engelkes är ensam finns där på scenen en annan viktig person, sällan så påtagligt synlig i sin frånvaro som i Miss Very Wagner. Det är ljusmästaren Karl Svensson. Med sina riktade spottar, färgade filter och belysning från oväntade håll skapas både rum och stämningar för Engelkes att interagera med. Givetvis är ljudläggningen också viktig, vad vore opera utan musik, men ljuset fyller verket på ett särskilt sätt.<BR>Och det är häftigt att kunna möta allt det här på hemmaplan ? i en skol­aula.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!