Vacker tolkning i salig blandning
Onsdagskvällens sommarmusik i Ljusets kapell hade en företrädesvis kristet religiös framtoning ? en salig blandning som Samuel Lindh, en av de medverkande, uttryckte det.
<P>Samuel Lindh, som är tämligen ny som kyrkomusiker i Örnäsets församling, hade med sig sin hustru Belinda Nordquist Lindh och sin syster Sara, alla tre med ursprung i Norrfjärden.<BR>Den saliga blandningen presenterades chosefritt och enkelt och ifrån en god musikalisk grund. Nils Lindbergs tonsättning av en av William Shakespeares mest kända sonetter, Shall I Compare Thee to a Summer´s Day ligger måhända mer på den världsliga sidan som exempel på kärlekslyrik under renässansen men kan mycket väl ges en religiös innebörd, och det kanske var den känslan i Sara Linds innerliga sång.<BR>Psaltaren har inspirerat många tonsättare, Samuel Lindh sjöng Gustaf Nordquists tonsättning av den- <BR>62:a- psalmen Allenast i Gud och Sara Lindh Jason Uptons version av den 63:e psalmen, som ju handlar om den gode herden. Amerikanen Jason Upton är också en av de mer kända och populära moderna kristna sångskrivarna och Sara Lindh sjöng också hans No sacrifice, som handlar om villkorslös hängivelse.<BR>För den rent instrumentala delen svarade Belinda Nordquist, som med sin violin vackert tolkade Armas Järnefelts -Berceuse, ett mäkta -populärt musikstycke för stråkorkester och violin och som det faktiskt också finns en finsk text till, samt Ave -Maria av Bach/Gounod, kanske ännu mer älskat. Detta ursprungliga preludium av Bach ur hans Wohltemperierte Klavier har i Charles Gounods tappning blivit mer Gounod än Bach men vittnar naturligtvis om Bachs förmåga att skriva melodier.<BR>Samuel Lindh spelade Hälsning ur Peterson-Bergers Frösöblomster. Ett elektriskt piano för risker med sig ? ett par takter hammondorgel blandade sig in i spelet. Den arge kritikern Peterson-Berger hade nog tagit det med jämnmod ? det var annat han slog ned på.<BR></P>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!