Utredare: Byt ut filmavtalet mot lag
Svensk film har genom SF monopoliserats, men krafter verkar i riktning bort från det. Nya grepp finns föreslagna.
SKUGGUTREDARE. På uppdrag av Sveriges Filmproducenter och Film i Väst har Jonathan Olsberg från det brittiska stragegiföretaget SPI, gjort en filmutredning vid sidan av regeringens som just pågår. <p>Foto: Eija Dunder
Foto: Eija Dunder
Det nuvarande filmavtalet, som reglerar stödet till filmproduktion, distribution och visning av film, löper ut 2010 och nästa höst ska landshövding Mats Svegfors på uppdrag av kulturdepartementet presentera sin utredning om framtidens filmpolitik. På torsdag kommer utredare Svegfors i egen hög person till Filmkonventet. Under förra årets Filmkonvent var Björn Rosengren, då nyvald ordförande för Sveriges filmproducenter, en av många som efterlyste en aktiv svensk kulturpolitik för filmområdet. Som av en händelse presenterade han och Film i västs VD Tomas Eskilsson lagom till årets konvent en skuggutredning till den pågående filmutredningen. Utredare är Jonathan Olsberg på det brittiska strategiföretaget SPI. I sin utredning, där han bland annat jämfört Sverige med en rad andra länder, har Olsberg studerat fördelar och nackdelar med ordningen inom den svenska filmbranschen. Filmlag
Olsberg föreslår bland annat att det nuvarande filmavtalet ersätts av en filmlag, som ska tvinga alla aktörer att vara med och finansiera landets filmproduktion. Det nuvarande systemet innebär att exempelvis DVD-branschen och internetbranschen inte är med och betalar, något som Olsberg reagerar på i sin utredning. - En lag som räknar in alla skulle innebära utvidgade intäkter till filmproduktion. Jag känner inte till något land som liksom Sverige har ett frivilligt filmavtal. Ert nuvarande filmavtal innebär bland annat att svensk film underpresterar och jag ser en avsaknad av politisk vilja att ta itu med branschens stora frågor, säger Jonathan Olsberg, som i sin utredning också skjuter in sig på maktkoncentrationen inom svensk film. - Ordningen med nationella och regionala filmkonsulenter innebär att få personer får en alltför stark ställning och dessutom bildar SVT, SF och några andra aktörer en ofrivillig kartell som bestämmer vilka filmer som får stödpengar. En svensk långfilm finansieras i dag till 60 procent av Svenska Filminstitutet, SVT och de regionala filmpoolerna. I Danmark är motsvarande siffra 40 procent. I klartext ligger alltså beslutet om vilka filmprojekt som ska få stöd i alltför få händer. Ingen shoppinglista
Olsberg uppmärksammar också den svenska filmutbildningen, som han anser kan förbättras genom att närma sig branschen. Svenska Filminstitutet vill han döpa om till Screen Sweden och ge det en övergripande och strategisk roll. I stället för det nuvarande publikrelaterade stödet vill Olsberg se en ordning där kommersiellt framgångsrika filmmakare automatiskt får stöd för kommande filmer. Inte oväntat anser utredaren också att det svenska biografmonopolet måste utmanas och dessutom vill han se skarpare metoder mot illegal nedladdning. - Vi erbjuder ingen shoppinglista här. För att nå den framgång som svensk film förtjänar gäller det att koppla ett helhetsgrepp kring filmbranschen, inte bara lyfta ut enskildheter, säger Jonathan Olsberg. Diskussionen lär fortsätta. Vilket också är själva idén bakom skuggutredningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!