Han blev Oscars-nominerad för sin första stora filmkomposition till Lawrence Kasdans westernfilm Silverado.
Hans efterföljande projekt, ett klassiskt "filmscore" till Barry Levinsons film Young Sherlock Holmes, belönades med en Grammy-nominering.
Under de 45 år han varit verksam som kompositör har han fått över 20 Emmy-nomineringar och erhållit tio Emmy-priser, senast för HBO:s serie Warm Spring.
- Den bästa filmmusiken hör du inte eftersom den förstärker handlingen och karaktärerna, säger Hollywoodkompositören Bruce Broughton som hållit en mästarkurs i filmmusik under Piteå sommarakademi.
Drömmen var animation
Han ville egentligen bli animatör, men eftersom han kom från en musikerfamilj fick han mycket större uppmuntran för sin musikaliska kreativitet. Och när det var dags att välja ämne på universitetet blev det komposition, som morfar.
- Jag visste inte vad jag ville bli. Därför studerande jag musik.
Det var först vid 21 års ålder under en bilresa som pusselbitarna föll på plats. En poplåt på radion fick honom att förstå att hans drivkraft var att berätta historier.
- Jag ville skapa känslor och påverka människor med min musik.
Han fick jobb som kompositör på tv-stationen CBS som då hade en hyfsat stor musikavdelning. Där blev han kvar i tio år och resten är vad som kallas historia.
I dag vid 67 års ålder kan han se tillbaka på ett långt yrkesliv där han komponerat musik till bland annat tv-serier som Dallas, Macahan och På heder och samvete, men också flera långfilmer och något dataspel. Han har även komponerat för symfoniorkestrar, men den produktionen har varit mycket mindre. Det är inom tv- och filmmusik han gjort sig ett namn.
- Filmmusik betyder otroligt mycket för att bygga atmosfär, förstärka karaktärer och bidra med information till tittaren. Ta en film som Hajen. Utan musik skulle det vara en film med mycket vatten och en fisk. Det har till och med Steven Spielberg sagt.
Europeiskt och amerikanskt
Det finns dock en skillnad mellan europeisk och amerikansk filmmusik. Enligt Bruce Broughton är den amerikanska filmmusiken mer synkroniserad med berättelsen, mer specifik och mer dramatisk.
- Inom europeisk film används musiken mer för att understödja karaktären, medan man i amerikansk film använder musiken för att förstärka varje enskild situation.
Han exemplifierar med filmen Låt den rätte komma in, där den svenska versionen i regi av Tomas Alfredson har en mycket generell musik för att skapa atmosfär, utan att ge så mycket information till tittaren, medan den engelskspråkiga inspelningen med regissören Matt Reeves använde musiken specifikt.
- Det kan vara specifikt för regissören också. Filmmusiken i Tinker, Tailor, Soldier, Spy är också generellt atmosfärskapande utan att bli för specifik och ge så mycket information till tittaren. Jag tror dock inte att musiken i Star Wars kunnat göras i Europa. Den är typiskt amerikansk.
Nöjesparker
Själv gillar Bruce Broughton mest att göra musik till animerad film men också till nöjesparker. Den som åker till Disneyland i Paris får exempelvis uppleva hans kompositioner.
- Det är kul att skapa atmosfär till en mörk tunnel som folk åker igenom, exempelvis. Animerad film gillar jag för att trots att tittaren upplever allt i realtid, går det mycket fortare än i verkligheten. Man får jobba med tiden och synkroniseringen på ett helt annat sätt. Dessutom är jag mycket förtjust i animerad film.
Under veckan i Piteå har han undervisat tio studenter. Två av dem är Mari Sainio från Helsingfors och Kostis Tsioulakis från Grekland. Båda vill jobba med filmmusik i framtiden, främst för möjligheten att uttrycka känslor och skapa atmosfär.
- Jag tycker mycket om relationen mellan musik och bild. Jag inspireras mycket av bilder när jag komponerar, säger Mari Sainio.
Kostis Tsioulakis, studerar komposition vid Bristols universitet i Storbritannien och har verkligen fastnat för filmmusikens möjligheter.
- Det är otroligt intressant, inte så akademiskt. Det finns en frihet att uttrycka sig inom filmmusiken som lockar mig. Möjligheten att prova nya saker, säger han.
Framtiden för filmkompositörer är dock inte alltför ljus, enligt Bruce Broughton.
- När jag började för 45 år sedan fick kompositörer en summa pengar för att skriva musiken. I dag får de samma summa pengar för att skriva, producera, anlita musiker, hyra studio och mixa musiken. Vissa kan givetvis leva gott men de flesta tjänar inte så mycket pengar utan får hanka sig fram.
Däremot finns pengar inom dataspelsindustrin.