Unga ratar SVT

Sveriges television har problem att locka tittare till sina ungdomssatsningar. De flesta av SVT:s satsningar hotas nu också av nedläggning.

Kultur och Nöje2006-08-30 06:00
Enligt mätningen tittade unga mellan 15 och 24 år under förra året i genomsnitt bara 16 minuter per dag på SVT1 och SVT2. Och även om en av förklaringarna kan vara att den gruppen tittar mindre på TV än andra grupper med sina 102 minuter/dag mot 146 minuter för hela befolkningen så är siffrorna givetvis dyster läsning för Public Service-kanalen SVT.
Landets unga tittare ser hellre på konkurrerande kanaler som Kanal 5, TV4 och TV3. I alla andra åldersgrupper är SVT klart störst - förutom unga mellan 15 till 24 år som alltså tycker annorlunda.

100 populäraste
Även när mätföretaget listade de 100 populäraste programmen bland unga hamnar SVT i skuggan av de kommersiella kanalerna, och endast hälften av dem var SVT-program. Raggadish är en av SVT:s stora ungdomssatsningar just nu men har bara setts av i genomsnitt 1,5 procent av 15-24 åringarna. Dramaserien Veronica Mars har också svaga siffror med lika många procent, men däremot har de "vanliga" samhällsmagasinen som Uppdrag Granskning med sina 1,4 procent och reportageserien Josefsson med sina 1,8 procent av 15-24 åringarna, lite bättre siffror.
Ungdomsprogrammet Faktum som ska läggas ned till till årsskiftet har bland de bättre siffrorna med sina 1,6 procent. Inte så höga siffror jämfört med de populäraste programmen kanske, men ändå i sammanhanget mycket bland de unga tittarna som fastnar på SVT. Men planeringschefen på SVT Thomas Nilsson tycker inte det är fel att lägga ned ett program som hittar en bättre publik.
- Jag tycker inte det är rätt att ställa helt olika slags program mot varandra. Jag har svårt att skära ut en tårtbit ur diskussionen på det sättet så det vill jag inte svara på, säger han till SVD.
Dramaserierna är det som går knackigast hos SVT. Inte en enda av deras dramaserier når fler än några få procent av tittarna i de unga åldrarna, medan de kommersiella kanalerna har ett flertal stora serier som lockar upp mot tio procent av de unga.
Bland de stora finns bland annat Kanal 5:s Desperate Housewifes, som i genomsnitt sågs av 12,5 procent av 15-24 åringarna och Joey på samma kanal som sågs av 10,3 procent.
De amerikanska dramaserierna som de kommersiella kanalerna satsar på lockar alltså fler unga än de satsningar som SVT har gjort. Långt fler.
- Det är inte vårt huvuduppdrag som public serviceföretag, säger Thomas Nilsson. Om vi bara ville nå större publik till varje pris skulle vi ha gjort det, men vårt mål är att erbjuda utbud med mer bredd och djup, till skillnad från de kommersiella kanalerna.
Fakta Public Service uppdraget
I propositionen om Public service 2007-2012 som klubbats av riksdagen fick SVT uppdraget att "utveckla utbudet för äldre barn och ungdomar" bland annat genom att "tillvarata målgruppens intresse för och förmåga att ta till sig ny teknik".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!