Unga konstnärer i målarens ateljé

Jan-Anders "Jatte" Eriksson har han bytt ut de egna bilderna mot sina konstelevers, just nu elva elever från gymnasieskolans Ivik-program. .

OLJA OCH AKRYL. Under åtta eftermiddagar har Nazia Hadi och hennes klasskompisar träffats i konstnären Jan-Anders Erikssons ateljé för att måla och lyssna på poesi. Tillsammans förbereder de nu en utställning på Norrbottens museum.

OLJA OCH AKRYL. Under åtta eftermiddagar har Nazia Hadi och hennes klasskompisar träffats i konstnären Jan-Anders Erikssons ateljé för att måla och lyssna på poesi. Tillsammans förbereder de nu en utställning på Norrbottens museum.

Foto: Roland S Lundström

Kultur och Nöje2010-03-31 06:00
Dagens dikt heter Arioso av Erik Lindegren. Kärleksdikten som säger att vi någonstans inom oss alltid är tillsammans, att alla tåg har gått och alla klockor stannat. - Den här bilden handlar om livets villervalla. Alltså om Ferlins dikt. Hjärtan på rad, som hakade skyltar längs en slingrig väg, säger Jan-Anders "Jatte" Eriksson och pekar på en av många akrylmålningar på väggen i sin ateljé. Där har han bytt ut de egna bilderna mot sina konstelevers, just nu elva elever från gymnasieskolans Ivik-program - en förkortning av Individuella programmets introduktionskurs, vilket innebär att de alla kommit till Sverige ganska nyligen. Initiativtagare till konstkursen är läraren Lisa Högberg. - Mina elever behöver många verktyg för att kunna uttrycka sig och det nya språket begränsar ofta deras möjligheter. I konsten och poesin finns inga särskilda regler, där kan man hitta stämningar, förhålla sig friare. I bilden och dikten finns många tolkningsmöjligheter som sätter igång tankeprocesser. Därför är det viktiga uttryck, säger Lisa Högberg, som sökte och fick pengar av kommunens invandrarservice för att genomföra kursen. Åtta eftermiddagar har de träffats i Jan-Anders Erikssons ateljé. Tittat på bilder ur konsthistorien, lyssnat på poesi och målat. Resultatet är imponerande, liksom koncentrationen framför stafflien. - Den första gången lärde jag ut ett litet knep jag har för att komma igång, vi gjorde vad jag kallar slumpbilder som vi sedan byggt vidare på. Alla har ju bilder i sig, om man bara stänker lite färg på ett papper så blir det någonting till slut, säger Jan-Anders Eriksson, som är en viktig samtalspartner. - En konstnär har ett helt annat sätt att betrakta bilder på, en helt annan kunskap. Jatte ser saker i bilderna som ingen annan ser, bilderna växer fram under spännande samtal, det är fascinerande att se på, säger Lisa Högberg. Från början fanns ingen tanke på att gå vidare med bilderna. Men när Lisa Högberg och Jan-Anders Eriksson såg resultatet av gymnasieelevernas arbete tog de kontakt med Norrbottens museum som bokade plats för en utställning i maj. Därför ska bilderna i dag få ordentliga signaturer och titlar. Tänjer gränserna
Dikterna som spelats upp har använts som inspiration, både för måleriet och för det egna skrivandet. Inför utställningen på museet sammanställer Lisa Högberg en katalog som kommer att innehålla både bildkonst och poesi skapat av gymnasieungdomarna. -  Mina elever letar efter ord på ett helt annat sätt än vad jag gör som är uppväxt med svenskan. Tänjer gränserna för språket, testar innebörder och betydelser. Ofta blir det mycket bra poesi. Stark, häftig. Det är roligt att vi nu kan ge andra en möjlighet att få ta del av deras arbete. Själv lyssnar Jan-Anders Eriksson ofta till både poesi och musik när han jobbar i ateljén och nu öser han ur sina skatter. - Jag får inspiration av det, men det behöver ju inte alla få, så det är ingen målsättning i sig. Här har jag valt ut flera av de mest kända svenska dikterna, men kunde naturligtvis lika gärna ha valt något annat. Men det låter bra när Karin Boye och de andra läsa själva, det ger en extra dimension. Blandar egna färger
Liksom sina klasskompisar har Ismail Abdi aldrig målat på duk förut. Ändå står han nu tillsammans med sina kurskamrater och blandar sina egna nyanser ur burkarnas grundfärger. Ljusar upp en kulör han finner "smutsig", blandar vitt med blått till en solklar himmel över en tupp som liksom flyger över en afrikansk by. På väggen hänger en fågel han målat tidigare, bredvid Isman Mohedins fina bild av giraffer i ett färgstarkt landskap och Shenaz Al-Ganadis speciella formspråk som blivit både ett stormigt hav och två beslöjade kvinnor. Strax intill har Jan-Anders Eriksson tejpat upp ett citat av en av favoritkonstnärerna, landskapsmålaren Caspar David Friedrich, som säger att målaren inte bara ska måla det han ser framför sig utan även det han ser inom sig. - Vi har målat självporträtt också, men inte bara våra ansikten. Ett självporträtt kan ju vara så mycket mer, kanske är allt vi gör på ett sätt självporträtt, säger Jan-Anders Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!