Tystnaden kan aldrig fångas i ord

Jag står i ett kök inte särskilt långt från Ingarö och diskar när någon ropar att Esbjörn Svensson är död. Självklart är det ofattbart, hopplöst. En man i sina bästa år, en far, en make, familjemedlem och vän.

Foto:

Kultur och Nöje2008-06-18 06:00
Pianisten Esbjörn Svensson var utan tvekan en av den svenska jazzens mest lysande stjärnor. Självklart tänker man direkt på en annan stor svensk jazzpianist - för 40 år sedan dog Jan Johansson, också han i förtid. För en del år sedan intervjuade jag amerikanska skivproducenter med jazz som specialitet i New York i samband med en dokumentärfilm. Alla pratade initierat om de stora svenskarna - Stan Hasselgård, Arne Domnerus, Jan Johansson och Lars Gullin. Men också om den där unge svensken, den där trion, Svensson-någonting, dem som alla i branschen pratade om. I fjol prydde Esbjörn Svensson Trio omslaget på det amerikanska jazzmagasinet Down Beat - i dag behöver förmodligen ingen i USA:s jazzbransch längre fundera över namnet. Till Norrbotten sökte sig Esbjörn Svensson Trio flera gånger under sin tidiga karriär. Bandet startade redan 1993 av barndomsvännerna Esbjörn Svensson och Magnus Öström på trummor tillsammans med Dan Berglund på bas. Tio år senare hade karriären tagit fart ordentligt, inte minst internationellt, men ändå tog sig EST upp till norr för en turné tillsammans med Norrbotten Big Band. En ovanlig situation för alla - en komplett trio i ett storband. 27 konserter, varav en hel del skolkonserter, och musiken byggde bland annat på Tim Hagans storbandsarrangemang av musiken på EST:s platta Good Morning Susie Soho, som var något så ovanligt som en jazzplatta som nådde in på svenska pop- och rocklistor. Sådant gladde EST, de skämdes inte för sin rockattityd och satte aldrig upp några traditionella gränser kring sin musik. Att denna trio som mycket målmedvetet utvecklade ett särskilt personligt sound valde att komma till Norrbotten för en lång turné just då hade bland annat att göra med personliga kontakter, berättade Esbjörn Svensson i en intervju där en slö men ganska aggressiv sensommargeting spelade en viss roll. Han kände trumpetaren Dan Johansson i Norrbotten Big Band sedan musikgymnasiet i Örebro. Esbjörn Svensson hade en gång skrivit ett stycke för Dan Johansson inspirerat av Klas Östergrens Gentlemen. Dessutom var det Esbjörn Svensson som presenterade Johansson för Tim Hagans genom en skivinspelning där Hagans spelade flugelhorn tillsammans med Örjan Fahlströms International Big Band. EST skulle ha varit huvudattraktion på Stockholms jazzfestival, dessutom turnera i Kanada i sommar. Deras kalender var fullbokad, planeringen sträckte sig flera år framåt. Plötsligt är det över. Tystnaden kan aldrig fångas i ord.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!