TV - en bransch i kris?
Enligt en stor undersökning tappade TV en rekordstor andel av de unga tittarna under 2006. De mellan 15 och 24 år. För första gången någonsin så lägger nu unga svenskar mer tid på internet varje dag än vad de gör på teve. Är TV-mediet i kris? Klart är i alla fall att det just nu pågår en stor revolution.
statistik
<STRONG>Statistik från MMS som endast mäter TV-tittande:<BR></STRONG>Under en genomsnittlig dag 2006 tittade drygt 70 procent av befolkningen på TV. Det motsvarar 6,1 miljoner tittare. I genomsnitt ägnade svensken 2 timmar och 34 minuter åt att titta på TV. Det är en ökning från föregående år med 8 minuter som delvis kan förklaras med att vi under 2006 såg på långa sändningar från Vinter-OS i Turin, Fotbolls-VM samt Friidrotts-VM. (Källa MMS<BR><BR><STRONG>Statistik från mediebarometern som jämför hur mycket tid vi lägger på de olika medierna: </STRONG>Internetanvändningen i Sverige ökade rekordstort från 2005 till 2006. Åren 1999 till 2005 använde 30-40 procent av svenskar i åldrarna 9-79 år Internet. Men år 2006 ökade den siffran till 62 procent. Enligt samma undersökning ägnar vi numera 9 procent av vår totala mediekonsumtion per dag åt nätet och bara 8 procent åt dagstidningar. Ungdomar i åldern 15-24 år lägger nu 97 minuter per dag på nätet. Det är en ökning med 52 minuter eller 116 procent sedan 2005. Det är också en minut mer än vad de lägger på TV-tittande. (Källa: Nordicom)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!