Vid årsskiftet tillträdde Lars G Thelestam som chef och konstnärlig ledare för Tornedalsteatern. Han efterträdde då Ulf Fembro som jobbat som chef i sju år.
Lars G Thelestam fyllda 72 år hade en lång teatererfarenhet bakom sig, där han förutom teater, opera, tv- och filmproduktioner även jobbat som konstnärlig ledare för barn och ungdomsteatern i Malmö samt vid Vasa teatern i Finland. Och Anna Kumpula Kostet, ordförande för Tornedalsteatern påpekade att det var en enig styrelse som förordat valet av Lars G Thelestam.
Men arbetet som teaterchef blev inte längre än åtta månader.
Översyn
- Styrelsen är överens om att vi måste göra en översyn av Tornedalsteaterns struktur. Vad behöver vi? Vilka kompetenser finns redan? Ska vi ha en verksamhetschef och en konstnärlig ledare eller ska vi lösa det konstnärliga ledarskapet på annat sätt. Allt för att bygga en hållbar verksamhet på lång sikt. Lars G Thelestam fick frågan om han ville fortsätta som konstnärlig ledare efter provanställningen var över efter sex månader, men i den förhandling kom vi inte överens. Jag diskuterar inte enskilda förhandlingar med media, säger Anna Kumpula Kostet.
Hon säger att hon är mycket tacksam över det arbete Lars G Thelestam gjort under våren, men att Tornedalsteatern behöver ett omtag.
- Vi har exempelvis många halvtidstjänster. Det går inte att leva på en halvtid och därför riskerar vi att förlora kompetenta människor. Jag är lite orolig för framtiden eftersom våra medel inte skrivits upp, så vi behöver en långsiktig plan där vi riktigt utvärderar vad vi behöver, säger hon
Principfråga
Lars G Thelestam menar å sin sida att det handlar om ekonomi och en principfråga.
- Jag ville få en hemresa en gång i månaden betald. Det sa man nej till och det var inte förhandlingsbart för mig, säger han.
Lars G Thelestam är övertygad om att Tornedalsteatern behöver en konstnärlig ledare som även är regissör.
- Teatern behöver ungefär sex uppsättningar per år och det kräver att du har en konstnärlig ledare som också kan regissera. Det blir för dyrt att ta in frilansande regissörer för varje produktion. Dessutom bör det vara en regissör som kan finska. Jag tror Tornedalsteatern måste börja leta i Finland för att hitta en bra konstnärlig ledare, menar han.
Annorlunda styrelse
Hans företrädare Ulf Fembro vill inte ha någon åsikt om det som hänt, men menar att han inte tror att det finns anledning till oro.
- Tornedalsteatern kommer nog fortsättningsvis att producera teater av bra kvalitet. Däremot tror jag att samhällsinstitutionerna som stöttar teatern måste fundera över om det är bra för Tornedalsteatern att dess styrelse i så hög grad är ideell. Amatörernas medverkan är i majoritet och de kan ha svårt att se hela bilden och ha inblick i en teaterchefs arbete. Jag tror Tornedalsteatern skulle må bra av en styrelse med större representation av människor med en annan kunskapsbotten för teaterns framtida utveckling. Det kände jag redan under mina sista år som teaterchef, säger Ulf Fembro.
Utvärderingen av hur Tornedalsteatern ska organisera sin verksamhet framöver ska vara klar till årsskiftet. Under tiden går Anna Kumpula Kostet in som chef för verksamheten medan Regina Veräjä och Markus Forsberg anställt på var sin halvtidstjänst som producenter under översynen på visstidsanställningar.