Till slut segrar charmen

Samarbete mellan Hanoi och Norrland skapar ljuv musik - en hel opera på gästspel hos Norrbottensteatern.

Kultur och Nöje2006-11-16 12:39
<P>Così fan tutte<BR>Av: W A Mozart och Lorenzo Da Ponte<BR>Regi: Helena Röhr<BR>Dirigent: Jonas Dominique<BR>I rollerna: Tháng Long, Susanna Levonen, Patrik Forsman, Phan Manh Duc, Lars Martinsson, Vành Khyen<BR>Norrlandsoperans symfoniorkester<BR>Scenografi och kostym: Annsofi Nyberg<BR>Ljusdesign: Miriam Helleday<BR>Norrlandsoperan i samarbete med Vietnam National Opera and Ballet<BR>Gästspel på Norrbottensteatern<BR><BR>I Norrlandsoperans och Hanoioperans version av Così fan tutte har klockan i kontorskorridoren stannat på sex. En tavla hänger snett, men rättas till med finess. Ljuset är blått och varmt gult, väggarna vita, i taket sitter lysrörsarmaturerna tätt. Man kan verkligen fråga sig var man hamnat.<BR>Det är en annorlunda uppsättning av Mozarts läckra Così fan tutte som bjuds. Ett samarbete mellan Norrlandsoperan och Vietnam National Opera and Ballet, finansierat av Sida. Ett utvecklingsprojekt där inte bara konstarterna ska utvecklas, utan där också viktiga frågor som fattigdomsbekämpning, demokratifrågor och bekämpandet av hiv och aids behandlas. <BR>Sett till det sist nämnda är valet av Così fan tutte inte så dumt. Operan, som efter premiären 1789 kallades omoralisk av sin samtid, handlar om fyra unga människors lust och kärlek. Cynikern, eller om det nu är det han är, Don Alfonso vill bevisa för sina unga kompisar Ferrando och Guglielmo att deras flickvänner Fiordiligi och Dorabella minsann är precis som alla andra kvinnor ? enligt Don Alfonsos hypotes är alla kvinnor otrogna ? così fan tutte. Nu ingår vännerna ett vad som innebär att de unga männen klär ut sig och uppvaktar den andres fästmö. Vadet ska pågå under ett dygn och till sin hjälp i iscensättningen tar Don Alfonso den erfarna Despina.<BR>Regissören Helena Röhr har tagit fasta på Mozarts och librettisten Da Pontes underrubrik ?en skola för älskande? i sin tolkning. Dessutom vänder hon sig tydligt både till ungdomar och ovana operabesökare och hennes egen översättning, det sjungs på italienska men textmaskinen visar svenska, är slängig och vardaglig.<BR>Intrigen är aningen svårsmält, ett utvecklingsdrama där fyra unga människor under ett dygn går från naivitet till att hitta sig själva och sin sanna sexualitet, där linjen mellan äkta och falska känslor är millimetertunn och påverkningsbar av den simplaste manipulation. En mycket öppen historia som genom tiderna väckt tankar och skapat diskussion. Det gör den fortfarande.<BR>Problemet med Così fan tutte, liksom med många operor från denna tid, är att det tar en stund innan dramat får skjuts, man måste ha tålamod. Denna kväll på Norrbottensteatern är inledningen dessutom lite skakig musikaliskt, vilket gör första akten onödigt seg.<BR>Scenografen Annsofi Nyberg har inte heller gjort det enkelt för sångarna, som ideligen tvingas ta stora steg från golvet upp till den korridor som löper kring scenen, något som skapar nervositet, kanske inte bland sångarna men desto mer i publiken.<BR>Men i andra akten tar det fart ordentligt och invändningarna sjunker undan inför den charm som strålar ut, både från orkestern under ledning av Jonas Dominique och sångarna Thàng Long, Susanna Levonen, Patrik Forsman, Phan Manh Duc, Lars Martinsson och Vành Khyen. Kärleken segrar, men framförallt lusten att stå på denna scen i ett drama som på samma gång är både då och nu, framtid och världen. Vi har något på hjärtat, säger ensemblen och lycklig är den människa som förmår att se allt från den ljusa sidan. Norrlands­operan och deras kollegor från Hanoi får oss alla till slut att inse just det.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!