The Met lyfter Peter Mattei

Nu är han tillbaka i sin favoritstad, i favoritoperan "Figaros bröllop", en föreställning som visas på svenska digitalbiografer i oktober.

Till Italien. Peter Mattei har precis invigt säsongen på Metropolitan. Nästa uppdrag blir att inviga säsongen på italienska La Scala, ett av de finaste uppdragen en operasångare kan få.

Till Italien. Peter Mattei har precis invigt säsongen på Metropolitan. Nästa uppdrag blir att inviga säsongen på italienska La Scala, ett av de finaste uppdragen en operasångare kan få.

Foto: Håkan Flank

Kultur och Nöje2014-09-30 17:14

- På The Met blir jag bättre, det är en scen som kräver allt av dig.

Det faktum att premiären av Le nozze di Figaro , Figaros bröllop , ägde rum som planerat lär vara gott nog för både Metropolitanoperan och ensemblen. Efter den värsta krisen i New York-operans historia hotades hela produktionen av ett lockoutvarsel mitt under repetitionerna.

- Vi fick instruktioner om att hålla oss hemma, det kändes som att de ville driva saken hela vägen. Men allt löste sig och i stället fick vi en härlig, amerikansk vi-känsla i ensemblen. Kör och orkester är lättade över att operan faktiskt finns kvar, de hade levt i total ovisshet i tre månader. Och nu märks ingenting av den krisen, berättar Peter Mattei på telefon från New York.

Ensemblen behövde inte bara nöja sig med att säsongspremiären faktiskt ägde rum, föreställningen fick dessutom fin kritik i bland annat New York Times. Det hettar till ordentligt, skriver tidningen, inte minst tack vare Peter Matteis röst som har ett sällsynt poetiskt djup.

Rollen som greven i Figaros bröllop är samma som han 2002 debuterade med på just Metropolitan. Sedan dess har han varit affischnamn för världens mest prestigefulla operascener, men hela tiden återvänt till New York-scenen.

- Att uppleva Metropolitans scen är precis lika storslaget som själva staden. Även om man inte känner till opera så har man hört talas om Met och La Scala.

Samtidigt är det en utmaning att sjunga just Mozart på Metropolitan, och "Figaros bröllop" hör till kompositörens mest utmanande operor.

- Det är en lång opera, i fjärde akten är alla rätt möra. Men jag har aldrig hört Mets orkester spela Mozart så här, det är obeskrivligt.

Den stora scenen kräver också mer av operasångarna, tar de inte i mer än på andra scener så når de inte ut, samtidigt som de gärna ska behålla en intimitet.

- Det är svettigt att sjunga Mozart här, har jag en dålig dag så märks det tydligare än annars. Det blir mer existentiellt och det gillar jag.

Nu väntar ytterligare föreställningar av Figaros bröllop , som den svenska publiken kan se livesändas på vissa biografer den 18 oktober. Därefter öppnar Peter Mattei säsongen på italienska La Scala, ett av de finaste uppdrag en operasångare kan ha. Basen har han fortfarande i Stockholm, där familjen finns, och bland det viktigaste i karriären just nu - när han kan välja bland rollerna - är att hitta balansen mellan arbete borta och ledig tid hemma.

- Det är det svåraste, men det fungerar bra. Nu har jag varit hemma hela maj, juni och juli. Jag har aldrig känt att jag måste tacka ja, säger han.

Att ofta tvingas tacka nej är också ett bevis på att det går bra, men Peter Mattei avböjde roller redan i början av sin karriär. Efter Ingmar Bergmans uppsättning av Backanterna , som innebar hans internationella genombrott, tackade han nej till den brittiske regissören Peter Brook.

- Jag tror han blev nyfiken när jag, som inte var någon, sade nej till honom.

Peter Mattei

Ålder: 49 år.

Bor: I Bromma, Stockholm.

Aktuell: I "Figaros bröllop" på Metropolitan Opera i New York. Senare i höst inviger han säsongen på La Scala i Milano.

Framtidsplaner: Gav i våras ut en skiva med Sinatralåtar och skulle gärna ge sig ut på turné. "Det var det roligaste jag har gjort. Jag har problem med att få tiden att räcka till en turné, men det vore pur lycka att få sjunga de låtarna."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!