The Human Stain

The Human Stain
Filmstaden
Regi: Robert Benton
Manus: Nicholas Meyer ? baserat på romanen av Philip Roth
Foto: Jean Yves Escoffier
Musik: Rachel Portman
Skådespelare: Nicole Kidman, Anthony Hopkins, Ed Harris, Gary Sinise, med flera

Kultur och Nöje2004-02-23 06:30
Philip Roth är en av de där amerikanska författarna som tycks stå i evig kö för att få Nobelpriset i litteratur.<BR>Han har tickat av en jämn rad med romaner allt sedan början av 1960-talet och kan och bör absolut räknas som en av de mest psykologiskt skarpskurna, berättarmässigt raffinerade och inte minst även intrigmässigt nyskapande författarna i omlopp.<BR>Philip Roth är relativt flitigt översatt till svenska. Under några år, för ett drygt decennium sedan, översattes han dock inte alls av någon besynnerlig anledning. Efter att då ha lanserats i princip oavbrutet sedan de första framgångarna med Farväl Columbus och Portnoys besvär.<BR>Nu har det där emellertid reparerat sig och det brukar komma en roman av Roth varje år. Man har även börjat översätta de romaner som man missade under ?de tysta åren?. Tålmodigt inväntande det litterära Nobelpriset.<BR>Och Philip Roth är alltså skoningslöst intressant. Det blir man mycket snart varse, sedan man väl börjat intressera sig för honom.<BR>Dock har han knappast varit föremål för filmbolagens intresse, vilket verkar lite synd efter att man sett The Human Stain (som finns på svenska under namnet Skamfläcken och det hade den väl kunnat få heta som film också?) och upplevt den potential som regissören Robert Benton plockat fram ur Roths ursprungsmaterial.<BR>Av en bra roman har det nämligen också blivit en bra film. Benton, som inte är någon dålig skribent i sig och som innan han blev regissör var en respekterad journalist och manusförfattare, har tagit fasta på både den inre och yttre dramatiken i berättelsen och lyckats väl med att förvalta dem bägge två.<BR>Den erotiska laddningen också, där till. När Anthony Hopkins gamle litteraturprofessor Coleman Silk och Nicole Kidmans betydligt yngre städerska Faunia möts och drabbar samman så handlar det om en explosion av oundviklig karaktär.<BR>Silk har begärt avsked från universitetet efter att ha anklagats för rasism. Detta uppbrott har också fört med sig att hans mångåriga äktenskap upphört att existera.. Den av personliga tragedier nedtyngda Faunia blir hans räddningsplanka. Och även för henne kommer Coleman Silk att betyda så mycket mera än ett antal opersonliga sexuella avrivningar.<BR>I bakgrunden finns dock Faunias våldsamme ex-make Les (Ed Harris i en av de där rollerna där han verkligen får tillåtelse att se farlig och totalt oberäknelig ut och lyckas så triumferande bra med det) och i Coleman Silks bakgrund finns det också en livslögn som han har tvingats leva med hela sitt liv.<BR>Eftersom en hel del av berättelsen bygger på den här hemligheten så bör den inte avslöjas i den här recensionen heller. Men det är författaren Nathan Zuckerman; som kan beskrivas som Philip Roths alter ego och som här spelas av Gary Sinise, som mot slutet av filmen delges den. Varefter vissa pusselbitar faller in på sina givna platser.<BR>The Human Stain är alltså en väl spelad, någorlunda intrikat (ett skickligt utnyttjat då och nu perspektiv) konstruerad och gradvis allt mera fängslande film av en högst intressant karaktär.<BR>Det känns kanske nästan lite förvirrande att Nicole Kidman förekommer i två filmer på Luleås biorepertoar för närvarande; denna och Åter till Cold Mountain.<BR>Hon råkar dock vara mycket bra i dem bägge två och då finns det ju, som seriös bok- och filmdiggare, faktiskt inget annat val än att se dem bägge två.<BR>Så väldigt ofta är det ju ändå inte som kvalitetsfilmer har för vana att hemsöka biograferna.<BR>Detta är dock två sådana.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!