Teknikutveckling får plats på scen

EXPERIMENTELLT. Catherine Parment, till vänster,  regisserar pjäsen Fortet som tagits fram i samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Norrbottensteatern. Karin Enberg, Marita Holst, CDT, och skådespelarna Kalle Lindblad, Fred Broman och Maja Runeberg.

EXPERIMENTELLT. Catherine Parment, till vänster, regisserar pjäsen Fortet som tagits fram i samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Norrbottensteatern. Karin Enberg, Marita Holst, CDT, och skådespelarna Kalle Lindblad, Fred Broman och Maja Runeberg.

Foto: Håkan Gidlöw

Kultur och Nöje2010-11-25 06:00
Hur ska man konstruera ett webb-verktyg där många användare kan gå in och skriva samtidigt och tillsammans? Där de under tiden dessutom kan samtala på chattar och i andra forum, diskutera och komma överens?Det var några av de frågor som Centrum för distansöverbryggande teknik (CDT) på Luleå tekniska universitet och reklamföretagen Plan sju och Mera media funderade över när det sökte samarbete med Norrbottensteatern för att starta utvecklingsprojektet Öppet manus för ett par år sedan. Projektet har genomförts med hjälp av pengar från statliga Vinnova och går i och med premiären av pjäsen Fortet i nästa vecka in i sitt slutskede.- Många har visat stort intresse under projektets gång, säger Marita Holst från CDT, som ändå bara fick ihop fem färdiga manus. - Vi har gått ut brett med inbjudan, vänt oss till skrivande människor i olika sammanhang. Att det blev just teater har med önskemål från några av våra samarbetspartners att göra. Det skulle lika gärna kunna ha handlat om medborgerliga frågor. Till exempel hade människor kunnat samarbeta för att utforma parken på Fritz Olsson-parkeringen och nu kommer vi att fortsätta utveckla tekniken. Experiment
Regissören Catherine Parment, som sätter upp Fortet som skrivits av nio personer - antalet gruppdeltagare var en av förutsättningarna - konstaterar att pjäsen trots det särskilda manusverktygets möjligheter till öppenhet liknar den där leken där alla skriver ner något på ett papper, viker ihop, och skickar vidare till nästa. -  Sen gör ju vi en tolkning av manuset, som liknar ett slags krigsspel. Själv är jag inte direkt ovan vid kollektiva skrivprocesser i teatersammanhang, även om jag aldrig har jobbat på det här sättet med den här tekniken, säger Catherine Parment som under ett par veckor repeterar in den nyskrivna pjäsen inför tre föreställningar.-  Det här är ett experiment och ingenting annat, därför blir föreställningarna gratis, säger teaterchefen Karin Enberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!