Teater i gränsens land
Doris Notlind är bland annat producent för Laestadiusoperan, sommarens stora musikteatersatsning i länet. För andra året i rad slår hon och andra teaterentusiaster upp portarna till Tornedalens alldeles egna träteater i en vacker lada i Kengis bruk, strax utanför Pajala.
ÅTERVÄNDE TILL ÄVENTYR. Efter 45 år i Stockholm återvände Doris Notlind till Övertorneå där hon bland annat arbetar som teaterproducent.
Foto: Marianne Söderberg
Laestadiusoperan är den andra delen i något som manusförfattaren Bengt Pohjanen tänker som en trilogi som började med Smugglaroperan, fortsatte med Laestadiusoperan och avslutas med Krigsoperan, fortfarande ett arbetsnamn, sommaren 2009 - tvåhundra år efter det krig som kom att skilja Finland från Sverige. Blåser liv i muskelminnen
I alla tre produktionerna samarbetar Bengt Pohjanen med den finländske kompositören Kaj Chydenius, som skriver musik som på samma gång är både enkel och storstilad. En tidig lördagsmorgon möts en del av den nästan 40-faldiga ensemblen i en skola i finska Pello. Under ledning av körledaren Katri Puranen och kapellmästaren Klas Hjortstam blåser man liv i muskelminnen och känslor från förra årets uppsättning. - Tänk er att ni lägger händerna över en äng med vackra blommor, säger Katri Puranen, och lägger sig på knä framför koristerna, som gör samma sak medan de sjunger en av Kaj Chydenius och Bengt Pohjanens sånger. Åtminstone tror jag att det är det hon säger, Katri Puranen. Här i gränsbygden talas både svenska, meänkieli, finska och engelska och för en tillfällig besökare är det inte alltid så lätt att hänga med. Katri Puranen kommer från finska Tornedalen, liksom många i kören. Laestadiusoperan är ett samarbete mellan Tornedalsteatern, vars chef Ulf Fembro regisserar, Samiska teatern och det senaste teatertillskottet Meänmaan teatteri. - Vi bildades i samband med Smugglaroperan 2005. Vi har många medlemmar men inga pengar och vi är amatörer, säger Doris Notlind, ordförande i det som på svenska blir Vårt lands teater. Medlemmar och styrelse består av tornedalingar på ömse sidor gränsen. Dessutom har både Tornedalsteatern och Samiska teatern representanter i styrelsen. - Eftersom vi har så många idéer kring gränssamarbete i teatersammanhang kände vi att vi ville starta en egen grupp som verkligen tar tag i teaterproduktioner över gränserna, gärna i samarbete med andra teaterinstitutioner. Med en författare som Bengt Pohjanen i styrelsen har vi ju också stora möjligheter, säger Doris Notlind, som parallellt med Laestadiusoperan också producerar Meänmaan teatteris Sånger från Matojärvi, även det en musikalisk sommarteater skapad i samarbete mellan Pohjanen och Chydenius för att uppmärksamma författaren Hilja Byström. Tillgång till två länder
Doris Notlind har inte haft några större problem att hitta sångare och skådespelare, med tillgång till två länder är nätverket omfattande, särskilt som spåken inte utgör något hinder för henne. - Men visst blir det fel ibland, det händer att folk viker sig av skratt när jag gör mina dragningar på meänkieli - jag har ju trots allt inte pratat språket särskilt mycket på 45 år, säger Doris Notlind. Fel blir det ibland också för Laestadiusoperans kapellmästare Klas Hjortstam. Han kom upp till Övertorneå för ett par år sedan för att utbilda sig till webbprogrammerare. "Språknörd" som han kallar sig har han bara inte kunnat låta bli att lära sig finska. - Det blir helt enkelt mer effektivt om vi förstår varandra, säger denne smålänning, som till hösten tar plats som musiker på Norrbottensteatern under uppsättningen av en bearbetad musikalversion av Romeo och Julia. Diger meritlista
Klas Hjortstam är en erfaren teatermusiker med diger meritlista, som bland annat omfattar flera samarbeten med regissören Ronny Danielsson i Malmö. Dessutom är han pedagog, tidigare knuten till musikutbildningarna både på Sjöviks och Skinnskattebergs folkhögskolor, men också till Stockholms universitet och Nordiska musikgymnasiet. - Jag har alltid haft läraryrket som bisyssla till teatermusiken, men i längden fungerade inte det särskilt bra, det blev svåradministrerat, körde ihop sig schemamässigt. Så därför tänkte jag mig en annan bisyssla som jag kan sköta på tider som är mer passande för mig, säger Klas Hjortstam. När han ändå flyttade upp till utbildningen i Övertorneå slängde han iväg ett mejl till Tornedalsteatern och berättade att han fanns till om någon skulle behöva hans tjänster. Några veckor senare hörde Ulf Fembro av sig och erbjöd honom jobb som kapellmästare i Laestadiusoperan. Tillsammans arbetar de också just nu på en musikal. I Laestadiusoperan leder Klas Hjortstam en orkester bestående av tre musiker som blir en minnesvärd och imponerande del av helhetsupplevelsen. Som de flesta teatermusiker av rang är Klas Hjortstam multimusiker. - Jag har papper på att jag är bra på slagverk, men efter alla mina år som teatermusiker är det nästan enklare att räkna upp de instrument jag inte spelar, säger Klas Hjortstam, som tidigt drogs till teatern. - Jag har alltid tyckt att det är roligare att musiklägga ett teaterförlopp än att spela en massa musikstycken. I Laestadiusoperan hörs förutom sånger, tramporgel, dragspel, träblås, fioler, bara för att nämna några exempel. Som kapellmästare föreslog han instrumentationen och hans uppgift var att arrangera Kaj Chydenius musik i nära samarbete med regissör och skådespelare samt att komponera viss kompletterande musik. Orkestern består, förutom av Klas Hjortstam, av Gunnel Samuelsson och Kristin Mellem. I Kengis bruk spelade Klas Hjortstam och de andra förra sommaren inför fullsatt lada kväll efter kväll. Intresset för Laestadius visade sig mycket stort. - Bara ett par dagar efter premiären hade vi sålt slut på alla biljetterna, från Finland kom folk i stora busslaster. Tanken är att vi ska spela Laestadiusoperan flera somrar, men vi tar ett år i taget. Nästan sommar blir det i uppehåll - Krigsoperan kräver en ensemble på 150 personer så då räcker inte alla krafter till. Men sedan får vi se, säger Doris Notlind.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!