Svensk jazz ute i världen

Kultur och Nöje2007-03-26 06:00
Svensk jazz i ett internationellt perspektivHans samtalspartners var Siggi Loch, chef för skivbolaget ACT i München - det bolag som på allvar tagit upp kampen om USA-dominansen på jazzmarknaden och med framgång lanserat svenska artister som Esbjörn Svensson Trio, Nils Landgren, Viktoria Tolstoy, Rigmor Gustavsson med fler i Europa - och producenten Roger Spence från Skottland, initiativtagare till Jazzfestivalen i Edinburgh och erfaren promotor på den europeiska musikscenen.
Nästan på dagen 30 år efter att han för andra gången kom till Sverige med en resväska i ena handen och trumpeten i den andra, hyllar Tim Hagans det svenska systemet med en kulturpolitik som bygger på finansiering med offentliga medel.
- Jag är moderator här i dag, inte moderat, och jag tycker att ni ska ta er en funderare på vad som håller på att hända i det här landet just nu, säger Tim Hagans.

Musikalisk styling
Hemma i USA har kommersialiseringen av musiklivet i allmänhet och av jazzen i synnerhet lett till något han kallar för musikalisk styling och mainstream som är direkt förödande för utvecklingen av den frihet som är jazzens egentliga innebörd.
Det som utmärker den svenska jazzscenen är för honom mångfalden, något som han är övertygad om skapas genom att det här finns en statliga och kommunal kulturpolitik som byggt system med utbildningar och ekonomiska resurser som tar tillvara musikens utveckling.
- Jag tycker att ni ska vara rädda om det, inte ta det för självklart, säger Tim Hagans som under de senaste åren pendlat mellan hemmet i New York och Norrbotten Big Band i Luleå.
Siggi Lochs karriär är lång och startade redan innan Liverpoolmusikerna gjorde succé på de tyska musikscenerna. Där var han med och hade som skivproducent många kommersiella framgångar. Men hans hjärta har alltid klappat för jazz.
Redan som 25-åring ville han starta ett eget skivbolag med inriktning på jazz, i stället kom han att arbeta på det legendariska märket Blue Note, men också på EMI och Philips.

Startade ACT
Drömmen infriade han i början av 1990-talet då han startade ACT. Den första plattan Jazzpaña, med musiker som Arif Mardin, Vince Mendoza, Michael Brecker, Peter Erskine, Carles Benavent och Perico Sambeat gjorde dundersuccé.
Svensk jazzmusik hade Siggi Loch fått upp ögonen för redan under tidigt 60-tal då han presenterats för Jan Johanssons och Bengt-Arne Wallins musik. Han gillade fräschören, blandningen av folkmusik och jazz, hade aldrig hört något liknande.
På en bar i Tyskland träffade han en kväll av en tillfällighet Nils Landgren. Han berättade om sin funkgrupp som då hette Unit. Siggi Loch blev intresserad och beslöt att göra en skiva med gruppen som han tyckte skulle kalla sig Funk Unit, eftersom det ju var funk de ville spela.

På väg att slå i USA
Keyboarden sköttes av en ung man som hette Esbjörn Svensson. Han berättade i sin tur om sin trio, lämnade några skivor. Så småningom skrev gruppen på för ACT och började att turnera i Europa. Nu är de på väg att slå igenom i USA.
- EST är den första europeiska jazzgrupp som fått sin bild tryckt på Down Beats omslag. Rubriken var "Europa invaderar". Därmed är de utan jämförelse den mest framgångsrika europeiska jazzgruppen, säger Siggi Loch, som numera lanserar åtskilliga svenska jazzmusiker ute i Europa.
- Miles Davies skapade en image genom att vända ryggen till sin publik. Jag är bara intresserad av att arbeta med musiker som vill kommunicera med sin publik. Det tycker jag att de svenska artisterna är mycket bra på. Esbjörn Svensson är en kämpe för sin musik, häromnatten ringde han efter en spelning i Spanien och var upprörd över att där inte fanns några skivor att signera. Så är det med flera svenska artister - de vill verkligen ha kontakt med sin publik.
Siggi Lochs nästa svenska jazzfynd är sångerskan Ida Sandlund, som släpper en platta nästa vecka. Med henne fick han kontakt efter att Nils Landgren lyssnat på henne i Göteborg.
- Det är tillfälligheterna som styr mycket i den här branschen, säger Roger Spence.
- Hade inte Nils Landgren och Siggi Loch mötts den där kvällen i baren, kanske inte svensk jazz hade tagit sig ut i Europa i den omfattning den just nu gör. Å andra sidan skulle inte tillfälligheten ha betytt någonting om det hade visat sig att Landgrens musik inte var bra eller intressant, så nog är det viktigt med stödet till utvecklingen av musiken, säger Roger Spence.
Efter att ha rest runt i Europa och tjänat pengar på att göra turnéer med världens musiker, bestämde han sig för att stanna hemma i Skottland och utveckla den musikscenen.
- I samband med det började jag att söka artister bara genom att lyssna på musik. Lyssna utan att veta namnen på dem som spelade, historien och kontexten. Det var då jag upptäckte svenskarna - Joakim Mildner, Kustbandet, Jonas Kullhammar, Jonas Knutsson, Jeanette Lindström, för att bara nämna några.
Men eftersom jazzscenen fortfarande i medvetandet helt domineras av USA får han ändå kämpa mot frågor som "varför så många svenska artister?".
- Bilden av europeisk eller svensk jazz i världen kan nog sammanfattas i ACT, säger Roger Spence som nyligen genomfört en stor turné med tolv svenska jazzgrupper över hela Skottland i samarbete med bland annat Svenska ambassaden och Rikskonserter.
- För att belysa den amerikanska dominansen på jazzscenen kan man ju ställa frågan här till er: Vad är er bild av fransk jazz?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!