Sundsvallsjazz i fräsch kostym

Kultur och Nöje2006-05-20 06:30
Ända sedan den första vinylsingeln från 1999 har Sundsvallsgruppen Supersci (före detta Superscientifiku) haft en alldeles egen boj i den svenska hiphop-bukten. Deras egen jazziga variant av hiphop har alltid varit lika egen, som hyllad av kritikerna i hiphopfåran. <br>Men det tog länge innan den första fullängdaren kom, ända tills våren 2006 i och med släppet av Pinetrees on the Pavement (recenserad i Puss-bilagan 3/5). Egentligen var banan plogad redan långt innan nu och många undrar också varför det dröjt så länge med att albumdebutera. <br>&nbsp;? Vi var i 20-årsåldern då gulderan för svensk hiphop hände och tog väl musiken lite med en klackspark. När vi släppte en EP 2002 kände vi också av kallduschen, hiphop i Sverige var inte längre lika lätt. För ett par år sedan drogs det också till sin spets, antingen skulle vi satsa på allvar med Supersci eller så lägga ned, säger producenten Arka på telefon från studion i Sundsvall. <br>Visst har det varit tillfällen då Supersci ångrat sina klacksparkar. Under den nämnda gulderan (åren 1998 till 2001) sålde i stort sett varenda hiphopartist som fick släppa en hel del skivor. Sen blev det mörkt som i källaren. <br>Men Supersci stannade aldrig upp. Trots att de alltid tvingats plugga, jobba eller hustla sig fram på olika sätt för att kunna betala hyran. Första singeln On the grind med Chords på gästmikrofonen har också blivit lite av en nyframgång för bandet. P3 spelar den, kritikerna älskar den och hoppet lever. <br>Samplar folkmusik<br>&nbsp;? Fast vi egentligen alltid tänkt oss utlandet som vår största marknad är det såklart kul att det än så länge funkar i Sverige, även om vi fortfarande tror att vi måste utomlands med vår musik för att någon gång kunna leva på den. <br>Supersci har alltid haft en förkärlek för att sampla den svenska jazz- och folkmusikhistorien, vilket är en av förklaringarna till deras ?egna? sound. Trots att tiderna och hiphopsoundet förändrats runt omkring dem sedan de debuterade 1999 viker de inte av den inslagna vägen på Pinetrees on the Pavement. <br>Supersci är fortfarande mer jazziga än klubbinriktade med sin hiphop. Efter releasen i Sverige väntar nu också lansering i Japan, ett skivbolag har redan nappat på att ge ut plattan där. En ganska naturlig förlängning för Sundsvallarna kan tyckas, eftersom historien visar att svensk jazz alltid gått bra just i Japan. <br>&nbsp;? Visst är det så, även för oss har det blivit överraskande bra kritik hittills. Vi hade tre bolag att välja bland i Japan, så det ska bli spännande att se hur det går. <br>Jag läste någonstans att ni skulle lägga av om det inte funkade nu?<br>&nbsp;? Äh, jag vet inte. Just nu är vi på en nivå där vi får betalt som att det var en hobby men vi jobbar alldeles för mycket. Det går bara att hålla på en viss tid på det viset när man snart har bildat familj och inte kan sitta i studion alla vakna tider på dygnet. Jag tror aldrig vi kommer att lägga av helt och om den här satsningen faller helt platt är det frågan om man kommer känna sig sporrad att fortsätta i samma tempo. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!