Lappfogden Eric Bhjur, med hustru Rebecca Rehn, var den kände rokokokonstnären och arkitekten Jean Eric Rehns föräldrar. Lille Jean föddes visserligen i kungliga huvudstaden 1717 men hans dagars upphov lär ha stått i Öjebyn. Under slutet av 1800-talet föddes många konstnärer på denna plats vilken kom att bli en inspirationsskälla för ett gryende konstliv i Piteåbygden.
Tidigare nämnda Rudolf Gowenius var ju från trakten. Den kända Falugrafikern Stig Borlind föddes i Öjebyn 1892, så även målaren Tage Hedqvist sju år senare.
Thielska galleriet
Hedqvist fick sitt erkännande under kriget och präglades av det moderna franska måleriet i Parisskolan.
I Norrbotten fick han efter sin utbildning på Otte Skölds målarskola en del uppdrag, bland annat i tingshusen i Pajala och Haparanda. I Stockholm utförde han tillsammans med bland andra Sven X-t Erixson och surrealisten Stellan Mörner scenografier på bland annat Oscarsteatern. 1960 blev han intendent för Thielska Galleriet. Han gick ur tiden 1997.
Kuriöst nog föddes han samma år, 1909, som en annan Hedqvist från samma Öjeby, nämligen skulptören Ebba Hedqvist. Hon blev skulptör efter självstudier under 1940-talet i Rom och Paris. Under sina 92 år långa levnad hann hon utföra en mängd offentliga arbeten.
Laura
I Norrbotten har hon gjort bland annat stora skulpturer i Piteå, Luleå och Porsi. Hennes mest kända skulptur torde vara den svetsade hönan Laura som sprättande står uppställd på Norrmalmstorg, mitt i Stockholms city. Ebba Hedqvists sociala engagemang kom att rädda en unik 1700-talsmiljö i kvarteret Svalgången på Mariaberget på Söder. Hon tog initiativ till att omvandla detta kvarter till ett slags ålderdomshem för konstnärer. Hennes verksamhet har gång efter annan belönats med många olika utmärkelser.
1897 föds i Långnäs Johan Artur Karlsson mer känd under sitt artistnamn Artur Cantery. Han gick en termin på Konstakademin, sedan återvände han till hembygden som landskapsmålare. Den fyra år äldre Gustav Rosengren, även han från lilla Öjebyn, hade också en tid på konstakademin. Rosengren var, även han, landskapsmålare med framförallt marina landskap som specialitet.
Som 28-årig, inte alltför framgångsrik konstnär, vistades han i Italien där han träffade Elsa Key-Åberg, en drygt 20-årig svenska med konstnärsambitioner. En frukt av den förbindelsen kom att bli den kände svenske författaren Sandro Key-Åberg. Sitt namn fick gossebarnet efter renässansmålaren Sandro Botticelli.
Startade konstskola
1917 föds Filip Nilsson i Gråträsk, en liten by som en gång 1635-1659 var omlastningsstation för silvermalmsfororna mellan silvergruvan i Nasafjäll och hamnen i Piteå. Han kom att bosätta sig i Älvsbyn. Han utbildade sig till yrkesmålare, ett värv som han senare hade stor nytta av när han under 1950-talet övergick till sin konstnärliga verksamhet.
Under samma tid arbetade pedagogen och konstnären Roland Larsson i Älvsbyn och han kom senare, under 1960-talet, att starta konstskolan på Sunderby folkhögskola. Larsson och Nilsson samarbetade en tid med paret Åsa och Sölve Kjellberg och gjorde totala inredningslösningar med färgsättningar, konstnärliga utsmyckningar, designade räcken, gardiner och möbler för offentliga byggnader i Norrbotten.
Konkretism
En ny generation konstnärer från Piteåtrakten, födda på 1930-talet, avlöser så småningom det gamla gardet. Där möter vi personligheter som Per Fredrik Glommé, som namnet antyder, bördig från Glommersträsk.
Efter utbildningsåren på konstakademien i Köpenhamn bosätter han sig i den kosmopolitiska storstadens diametrala motsats, den lilla byn Nordanås, en plats med tre gårdar, belägen mellan Arvidsjaur och Arjeplog. Där framhärdar han med ett originellt måleri, en slags fusion mellan konkretism och surrealism.
En annan konstnär med ursprung från Gråträsk är Pelle Granberg. Han utvecklade ett tuschmåleri med format som under årens gång gått från så kallad life size till kammarformat, inte större än att de får plats i en innerficka. Samtidigt har motiven vidgats till det gränslösa.
I centrala Piteå hittar vi ur 1930-talsgenerationen tecknaren, grafikern och målaren Sture Berglund samt skulptören Toivo Lundmark. Den förstnämnde har kusten som sin motivsfär. Sedan början på 1980-talet har han arbetet i tvärvetenskapliga projekt kring landhöjning, kustbygdsförändring och bottnisk natur. På senare år har han fått äran att göra diplom till nobelpristagarna i fysik, kemi och ekonomi.
Toivo Lundmark arbetar med lite mer handfasta material som trä och rostfritt stål. På Kungsgatan i Luleå har han utfört det så kallade Flammanmonumentet, en skulptur som hugfäster minnet över offren vid attentatet mot tidningen Norrskensflamman den
3 mars 1940.
På ålderns höst flyttar även naivisten Sonja Eriksson till Piteå. På 1970-talet var tiderna strålande för folklig naivism och hon fick en konstnärliga kometkarriär på slutet av sitt liv.
Nästa avsnitt: Kunskap är makt