Sporten värst när könsroller bekräftas

Under två vanliga veckor i oktober 2004 rapporterade länets massmedier i 72 procent av reportagen om män och endast i 17 procent om kvinnor. Luleå tekniska universitet har granskat hur massmedierna i Norrbotten skildrar kvinnor och män. Resultatet av undersökningen som skett på uppdrag av Länsstyrelsen i Norrbottens län redovisades i går på seminariet Massmedia och jämställdhet.

Kultur och Nöje2005-06-08 06:30
De båda docenterna i arbetsvetenskap Lena Abrahamsson och Peter Waara fanns på plats med siffror och staplar som talade sitt tydliga språk om vems Norrbotten som massmedierna rapporterar om. Inte är det kvinnornas i alla fall.<br>Tidningarnas sportbevakning är värst sade docent Lena Abrahamsson och visade siffror som talade sitt tydliga språk. Mer än 84 procent av reportagen rapporterade om män i huvudsak.<br>&nbsp;? Det beror ju inte på att så många fler män än kvinnor är aktiva eller engagerade inom sporten, sade Lena Abrahamsson som själv har varit aktiv orienterare.<br>&nbsp;? Det vanligaste orden som förekom i massmedierna i Norrbotten var ishockey-ord. Jag tror inte att Norrbotten avviker mycket från andra län. Möjligen är det mer fotbollsord på vissa håll och under andra tider på året, sade Peter Waara.<br>Män i 99 procent av sportreportagen<br>Det är inte bara texter och radio- och TV-inslag som har undersökts. Bilderna i medierna domineras också av män även om kvinnor förekommer lite oftare där än i text, visar undersökningen. Snedfördelningen på sportsidorna är dock lika stor i såväl text som bilder.<br>Det ligger nära till hands att tro att kvinnliga journalister skulle kunna påverka obalansen mellan könen. Det finns en liten skillnad. Kvinnor rapporterade i 66 procent av reportagen om män och i 21 procent om kvinnor. För män var siffrorna 77 respektive 16 procent. I 99 procent av sportreportagen var reportern en man.<br>Lena Abrahamsson tog upp det mönster som visar att kvinnor och män skildras olika. Nyckelorden som toppar rapporteringen om män är: chef, ledare, politik, pengar, ekonomi och arbetsmarknad. Medan reportagen om kvinnor handlar om skola, vård, omsorg, barn och familj. Män är aktiva medan kvinnor är utsatta, passiva och bidragstagare.<br>Schabloniseringen drabbar båda könen eftersom det kan upplevas som begränsande att bara förknippas med vissa områden.<br>&nbsp;? Det är till exempel mycket få män som medverkar i reportage om familj och föräldraskap. Det är ett stort problem om inte män associeras till föräldraskap, ansåg Peter Waara.<br>En gammaldags bild<br>Inom kultur och konst är skillnaden mellan män och kvinnor minst. Där handlade 57 procent av reportagen om män och 37 om kvinnor.<br>&nbsp;? Vi har fått uppleva stora förändringar på jämställdhetsområdet de senaste åren. Vi har balans mellan kvinnor och män i regering och riksdag i dag. Men massmedierna arbetar slentrianmässigt och förmedlar en gammaldags bild, sade Lena Abramhamsson.<br>&nbsp;? Det är inte så att Norrbotten är ett speciellt ?macho?-län. Vår undersökning stämmer väl med hur det ser ut i resten av landet.<br>Maria Jacobsson från det mediakritiska nätverket Allt är möjligt kunde bekräfta att Norrbottensmedierna inte avviker när det gäller männens dominans. Flera undersökningar, bland annat på i Fårösund på Gotland och Bengtsfors i Dalsland, har kommit fram till samma resultat berättade hon. Kvinnor får 20 ? 30 procent av utrymmet i massmedierna medan män får mellan 70 och 80 och detsamma visar också internationella undersökningar.<br>Hon har själv arbetar över tjugo år som journalist numera på frilansbasis och hennes föreläsning på seminariet handlade om massmedierna ur ett köns-perspektiv.<br>Inget svar på frågan<br>Könsroller sprids och bekräftas i medierna. Seminariet gav kanske inte svar på frågan hur vi kan förändra budskap och bilder. Mycket hänger på vilken inställning journalisten, redaktionschefen och sist men inte minst läsaren har.<br>&nbsp;? Ger media den bild som folk vill ha? Det var en fråga som ställdes när seminariet inleddes och känns fortfarande högst befogad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!