Splittrat efter flytten

 Du måste flytta från Norrbotten för att lyckas med musik. Eller? Kuriren åkte till huvudstaden och träffade fem av -länets mest framgångsrika artister, producenter och en skivbolagsboss som en gång i tiden gjorde just det, flyttade.
Först ut är Pelle Gunnerfeldt från Luleå, medlem i Fireside och producenten bakom ett av världens största rockband alla kategorier ? The Hives.

Kultur och Nöje2005-11-19 06:30
NÖJE/DOKUMENT: STOCKHOLMSKOMPLEXET<BR>En artikelserie i fem delar<BR>Varje gång den senaste tiden som jag ringt Pelle Gunnerfeldt för att få till en intervju, så låter han både hård och punkig från andra sidan telefonen. <BR>Han pratar väldigt kortfattat och verkar alltid småstressad. Precis som man föreställer sig att en av den svenska rockpunkens största renässansmänniskor det -senaste decenniet ska vara. <BR>Har man varit ledarfigur i ett av 1990-talets mest hypade rockakter, Fire-side och producerat mastodontsäljare åt The Hives så får man nog lov att låta så också, tänker jag.<BR>Inne i den halvt mytomspunna Gröndalstudion, 15 minuters spårväg från Gullmarsplan i Stockholm möter Pelle upp med sonen Ove, 18 månader, i ena näven. Pelle köpte lokalen 1999. Sedan dess har han ?lagt ned mellan tre och fyra miljoner kronor? i studion. Väl inne fastnar blicken direkt på ett nyinköpt mixerbord som står och skiner i centrum av kontrollrummet. <BR> ? Jag köpte det för en mille från en snubbe i USA. Prince (jo, artisten Prince red. anm.) skulle ha det först men han betalade aldrig så jag fick köpa det, säger Pelle. <BR>I verkliga livet uppträder inte Pelle ett dugg stressat, hårt, eller speciellt punkigt. Han ser ut som vilken punkpappa som helst i yngre 30-årsåldern ? nätkeps, Billys pizza i näven och sonen Ove klädd i en skejtig Trasher t-shirt. <BR>Men som producent är Pelle allt annat än vanlig. Hans producent- och mixarfingrar har varit väldigt efterfrågade de senaste åren. Förutom redan nämnda mastodontband har han bland annat jobbat med creddfavvissar som The (International) Noice Conspiracy, Logh, The Hellacopters och The Concretes. <BR>Men allt började med Fireside, det band som tillsammans med akter som Refused (Umeå), Randy (Piteå) och Breach (Luleå) revolutionerade hardcorescenen under tidigt nittiotal och gjorde Norrland till världens hardcoremecka. Tidigt år 1995, i Firesides karriärpeak var Pelle den första från bandet att lämna Luleå för Stockholm.<BR> ? Det var ingenting som vi i bandet tyckte var jobbigt, vi var i 20-årsåldern och ville röra på oss, spela och utvecklas. På den tiden turnerade vi hela tiden så det spelade ingen roll vart vi bodde, förs-ta tiden sov jag på ett golv hos en kompis men jag var sällan ens där.<BR>Hur ser branschen på att ett band inte bor i Stockholm?<BR> ? Runt 1995 var det väldigt Stockholmscentrerat med Expressen Fredag och allt det där. Om man raggade på rätt mediatjejer på krogen så hamnade man också lätt på nån innelista. Mediautbudet var annorlunda då, det fanns en kultur att varenda band som höll på var tvungen att visa sig ute på Kvarnen med jämna mellanrum. Jag menar, det var många Stockholmsband som inte ens spelat in en demo som det ändå stod om varenda vecka i de där tidningarna. <BR>Vad tycker om den tiden?<BR> ? Äh, det är väl lätt nu att se i efterhand, då var man mitt inne i det. Men det blev väldigt uppblåst allting, jag har ingenting emot hajpar och tycker det är kul, men när det saknas ... jag vet inte. Det såldes ju skivor på det.<BR>Förändrades Fireside när ni flyttade?<BR> ? Musikaliskt har jag ingen aning, men givetvis fanns det mycket mer att välja på i Stockholm. I en småstad räcker det att hitta tre andra personer som känner sig lite utanför och sen kan man starta ett band, och få nån slags sammanhållning. Sen flyttar man till en större stad och alla flyger lite åt olika håll, och man kommer på att man kanske inte hade så mycket gemensamt. Bandet var en möjlighet för alla oss att komma hit och göra nåt.<BR>Umgås ni med varandra idag?<BR> ? Nä, men jag umgås inte med någon. Jag jobbar och är hemma. Jag tror Frans och Per umgås lite, Kristofer bor ju i skogen nånstans kring Västkusten så jag vet inte. Men vi spelar ju än och är inte ovänner eller nåt.<BR>Hur har det senaste två åren när du blivit pappa förändrat ditt sätt att jobba? <BR> ? På olika sätt. Det är lite tungt ekonomiskt just nu så jag blir ivägskickad att jobba så fort jag kan. Efter att Ove föddes köpte vi en ganska stor lägenhet så det är lite svårt att få det att gå ihop. <BR>Hur mycket pengar får du för att göra en Hives-platta?<BR> ? Folk tror att det är mer pengar än vad det är. Jag fick råd att lägga kontantinsatsen på en trea i Midsommarkransen. Plus att jag kunde leva på de pengarna under tiden jag jobbade med dem, men de har väl också en två?tre advokater som ser till att jag inte får några pengar, säger Pelle och flinar. <BR>Vad är det du gör som producent som blir så bra?<BR> ? Jag har aldrig gjort nåt som säljer förutom Hives. De flesta band slutar sälja plattor när de börjar jobba med mig, som Sahara Hotnights, det blev ju värsta fiaskot. Eller jag tyckte det sålde bra, men de vart ju helt knäckta. <BR>Oj då, vill du ändra på det?<BR> ? Jag kämpar stenhårt för att det ska låta proffsigt. Men jag har tappat mina ideal lite sen jag blev pappa, nu vill jag mest sälja skivor. Jag brukar kolla in i Oves rum och tänka att, fan nu måste vi bygga klart den där garderoben eller nåt. <BR>Det är inte så punk?<BR> ? Äh, nu får någon annan ta över. Jag har till och med börjat äta kött igen.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!