– Jag brinner för berättande musik och bra spelmusik berättar någonting, säger Saulesco.
Han säger att det ”är jävligt mycket musik” i hans liv. Hela tiden, både som vaken och när han sover och att undervisa på Musikhögskolan räcker tydligen inte. Me And My Dinosaur 2 är ett plattformsspel såsom Super-Mario Bros, musiken är genreöverskridande och rör sig genom kammarmusik och house via 80-tals rock och karibiska rytmer. Spelet släpps av en oberoende amerikansk utvecklare, Canned Meat Studio och av kanadensiska MADSOFT.
– Jag nätverkar flitigt och knyter mycket kontakter. Det gör man bäst genom att träffa människor personligen. Det är inte speciellt att ha en webbsida längre, nu står det ut att träffa folk och vara trevlig, säger han om hur han fick
uppdraget.
För sparade pengar reste David runt, knöt kontakter och var trevlig på mässor världen över. Det betalade sig när han fick uppdraget.
– Spelmusik är antagligen det bästa sättet som finns att tjäna pengar om man vill göra musik idag. Det finns så mycket pengar i spel.
Webbsidan använder David nu mest som en påminnelse efter att han har gjort sitt intryck.
För intryck gör han. I studion på Musikhögskolan berättar han inlevelsefullt, med stora gester och höga skratt om allt som har med musik att göra. När kopplingen mellan Nintendos gamla 8-bitars tv-spel och symfonimusik kommer på tal berättar han engagerat, tills han pustar ”det kan jag prata hur länge som helst om. Jag skrev min kandidatuppsats i ämnet”.
En utläggningär om hur spelmusikskapare på åttiotalet tänkte stora arrangemang i idéstadiet men begränsades av tekniken och resultatet blev därefter.
Nu när symfoniorkestrar spelar konserter med den musiken gäller det omvända. Att gå via ganska entonigt plink tillbaka till hur musikerna ville haft det om de kunde.
– Jag älskar melodier. Jag är som en poplåtskrivare där. De stora begränsningarna gjorde att man var tvungen att ha starka melodier i spelen. Det har jag med mig i all musik jag gör tack vare att jag tidigt hämtade inspiration från spelvärldens musik.
Med ”all musik jag gör” syftar David på orkesterkonserter, körmusik, poplåtar
och när han uppträder som soloartist.
Men nu är det dataspelet som ska släppas och David berättar att han hämtar inspiration från närmiljön. Skriver han till exempel åt en bana i stadsmiljö lyssnar han extra noga efter miljöljud när han är i staden.
Betyder det att man kan höra Piteå i spelet?
–Det har jag inte riktigt tänkt på. Kanske, men snarare norrländsk natur. Jag har inte varit ute och medvetet lyssnat för spelet, men när jag har vandrat eller bara promenerat så har jag påverkats. Det är ju väldigt vacker natur här.