Skördar framgångar på en tuff marknad
Camilo Bresky tvekar inte på svaret om när dansen började. - Jag dansade alltid hemma i vardagsrummet så mamma tog mig till Luleå Rytmik och Balett, kanske var jag fyra år. Jag avskydde det, så det varade bara några gånger, säger Camilo Bresky.
DANS OCH SÅNG. Musikalartisten Camilo Bresky började dansa redan som barn hemma i Luleå. Han tror att han kommer att fortsätta att stå på scenen tills han blir 30. "Sen ska jag ägna mig åt koreografi, det är det jag vill", säger Camilo Bresky.Foto: Håkan Gidlöw
Foto: Håkan Gidlöw
Hela tiden fanns också sången och musiken där, så när det var dags för gymnasiet sökte han sig ner till Sandviken och musikalgymnasiet. - Nog var det lite tufft att flytta hemifrån redan som 15-åring, men samtidigt var det positivt. Skolan var jättebra, dagarna långa och av 25 i klassen kom 15 från andra orter, så vi peppade varandra. För fem år sedan gick han ut Balettakademiens musikallinje i Göteborg. - Fysiskt klarar man det mesta, mycket mer än man tror. Men det är en tuff utbildning med stora utmaningar, liksom också yrket i sig. Ju mer man lär sig desto mer utvidgas ens kunnande om hur mycket man inte kan, man har ju så enormt mycket att lära sig. Ofta fokuserar man på sina svagheter, det är väldigt frustrerande, säger Camilo Bresky, som sedan åren på Balettakademien varit fullt sysselsatt som musikalartist. Drömmen i uppfyllelse
- Peppar, peppar, får man väl säga. Jobben haglar inte precis över oss musikalartister, men jag har haft arbete konstant sedan jag gick ut, säger Camilo Bresky. Han, som såg en uppsättning av Fame som 12-åring och drömde om att själv en gång få göra Leroy eller Tyrone, blev kanske bönhörd för sina första engagemang hade han just i den musikalen, både i Malmö och på Sverigeturné. I Göteborg, där han slagit sig ner, har han varit knuten till Göteborgsoperan och medverkat i musikaler som Kiss me Kate, Rocky Horror show och My Fair Lady. I Oslo har han varit med i uppsättningen av Hair på Det Norske Teatret. - Självklart spelade jag Hud, ser man ut som jag får man spela de svarta killarnas roller, så är det alltid. Hairspray på Chinateatern
I Carmen på Malmö stadsteater gjorde han sitt första jobb som enbart dansare och där har han också medverkat i Jesus Christ Superstar. Nästa stora uppsättning blir Hairspray på Chinateatern i Stockholm. Men dessförinnan ska Camilo Bresky hinna med att vara koreografiassistent när musikalen Annie sätts upp av ungdomssatsningen Musical Theatre for Youth på Irland. Det ser han fram emot, för under åren som professionell musikalartist har han inte bara undervisat en hel del, utan också närmat sig koreografens roll, bland annat på Norrbottensteatern där han ansvarade för koreografin till Jim Cartwrights Stjärna förra våren. Lycklig koreograf
- Jag vill undervisa och göra koreografi så mycket som jag bara kan. Det ger mig så mycket, där får jag utlopp för mina kreativa idéer på ett helt annat sätt än när jag själv står på scenen. Det finns ingenting som gör mig så lycklig, så uppfylld, som när jag får sitta där vid papperet och skissa och sedan ta idéerna upp på scenen och se att de fungerar. Det är oslagbart, säger Camilo Bresky. I hans formtankar finns en längtan efter att göra det redan sedda på ett nytt sätt, att skapa koreografi som inte direkt syns, men som finns där ändå. Och han gillar musikaler, särskilt om det under den glättiga ytan finns ett allvarligt budskap. - Som i Hairspray till exempel. Där finns ju rasfrågan i botten och så är det faktiskt i många musikaler. I år fyller Camilo Bresky 27 år och han tror att han åtminstone vill fortsätta dansa tills han blir 30. - Men sen ska jag ägna mig åt koreografi, det är det jag vill. Kanske skriver jag den första norrbottniska musikalen, vem vet?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!