Skönsjungande kammarorkester

Norrbottens Kammarorkester Kulturens Hus, Luleå Solister: Sara Hammarström, flöjt och Robert Ek, klarinett Dirigent: Petter Sundqvist Musik av Ingvar Lidholm, Hans Eklund, W A Mozart och F J Haydn

Kultur och Nöje2010-03-22 06:00
Med musik av två nutida svenska kompositörer samt av två wienklassicistiska giganter på programmet är Norrbottens Kammarorkester åter ute på turné. I denna andra av årets sex abonnemangskonserter är klarinettisten Robert Ek och flöjtisten Sara Hammarström solister.Inledningsvis, i Haydns Symfoni i C-dur nr 63, "La Roxelane", tycks kammarorkestern till en början inte vara riktigt "med". Små skavanker märks framför allt i övergångarna mellan första satsens olika delar. Sedan fungerar det allt bättre. I de två sista satserna; menuetten och finalen har orkestern blivit helt varm i kläderna. Den spelar säkert och livfullt och är så känslig i de snabba nyansskiftningarna som bara en mycket skicklig orkester kan vara.Så byter konserten karaktär. Med Hans Eklunds Musica da Camera VII hamnar man mitt i en Ingmar Bergman-film. Stråkarna målar en dov och och klagande klangbotten mot vilken klarinetten kan både leka melodiskt och göra hysteriska utfall. Robert Ek briljerar i långa passager där klarinetten ljuder ensam som i en öde rymd. I den korta sista satsen studsar klarinettens toner som en barkbåt i en vårbäck. Det är suggestivt och vackert.Svensk modern musik blir det även efter paus; Musik för stråkar av Ingvar Lidholm. Kammarorkestern spelar här kraftfullt och koncentrerat. Som lyssnare sugs man in i den rytmiska och dramatiska musiken.Med W A Mozarts Flöjtkonsert nr 2 landar vi åter i wienklassicismens musik. Det blir vilsamt och njutbart på ett bekvämt sätt, samtidigt mindre utmanade. Valet att växla mellan äldre och yngre musik genom konserten är lyckat. För mycket av samma stil kan bli trist.Men åter till flöjtkonserten; Sara Hammarström visar upp bländande virtuositet och Mozart är alltid Mozart; underbar musik! Musikens språk väcker känslor hos oss alla - fast den inte alltid kan "förstås" direkt av alla. Tänk om en del av de ungdomar som går på Minus 30-festival till helgen skulle ha lyssnat på denna konsert och en del av de medelålders och äldre som var på denna konsert skulle gå på Minus 30-festival. Det skulle vara ett kulturutbyte där många fick lyssna till instrumentens sköna sång på nya sätt och så som de aldrig annat att det kan låta!Fotnot: Konserten ges också i Gellivare 19 mars, Pajala 20 mars och Piteå 21 mars
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!