Skivraset fortsätter

Skivmarknaden är inne i en av sina mest skakiga perioder någonsin. Hela bolagskartan med miljarder i omsättning håller på att ritas om och i Sverige är stjärnskott som Amy Diamond en av få artister som fortfarande säljer CD-skivor. Dock köper allt fler musikkonsumenter mp3:or via nätet. Experterna är ense, det är nya tider på gång och bollen är redan i rullning.
? Det kommer att sluta med att den digitala musiken är störst, säger till exempel Mikael Olander, VD för cdon.com till Aftonbladet.

Kultur och Nöje2005-09-06 06:30
Flera år på raken har CD-marknaden fortsatt att tappa i försäljning. Trots att vissa kurvor som bland annat vi på nöje skrivit om visar att försäjningssiffrorna stabiliserat sig en aning sedan ett par år tillbaka, kvarstår fakta. Ser man fem till tio år tillbaka i tiden så är dagens försäljningsiffror närmast katastrofala. <br> ? Försäljningen har gått ner i flera år, men någonstans tror jag att man kommer att hitta en konstant nivå som skivförsäljningen hamnar på. Vi kan vara där nu. Den stora tillväxten kommer dock att vara inom digitalt distribuerad musik, säger Hélène Rönnmark, marknadschef på IFPI, International Federation of the Phonographic Industry till samma tidning. <br>Tydlig trend<br>Trenden är alltså tydlig. Dör CD-skivan kan den snart vara lika (lite) värd som hårdplasten som omger. Samtidigt blir lagliga mp3:or allt populärare. Tillsammans med Grammofonleverantörernas förening (GLF) sammanställer IFPI statistik över musikförsäljning i Sverige. Siffrorna visar att svensken hittills år köpt nästan 20 procent färre album än samma period förra året. <br> ? Det är ett större tapp än jag hade trott att det skulle bli, säger Mikael Olander.<br>Mikael Olanders företag är också ett av allt fler som satsar hårt på ett bra utbud av digital musik. Och han tvivlar inte på att de just nu satsar rätt. <br> ? Det kommer att sluta med att den digitala musiken är större än den fysiska, det är det som håller på att hända. Frågan är bara om det tar fem eller tio år, säger han.<br>I år har GLF för första gången också mätt försäljningen av digital musik. Det är en marknad som ökar dramatiskt, från 1,7 miljoner till 3,6 miljoner kronor på ett kvartal. <br>Alla kommer hänga på<br> ? Det är jättekul att det verkligen har tagit fart och vi hoppas att det fortsätter i samma takt eller ännu snabbare, säger Hélène Rönnmark.<br>Det är alltså bara en tidsfråga innan resten av branschen, stora som små bolag, hänger på utvecklingen med digital musik. Så även i Norrbotten. <br> ? Vi kommer att följa branschens utveckling och tror att vi kommer utnyttja de möjligheter som digitalt kan medföra. Jag tror också det är bra för norrbottniska band, att alla lätt kan lyssna på nätet, säger Aron Tideström, som ansvarar för BD Pop, länets nya satsning på att få fram nya norrbottniska artister som ska konkurrera på landets skivmarknad. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!