Skitig Luleådesign

Vill man ha det senaste behöver man inte längre åka till huvudstaden eller andra sidan Atlanten. Det senaste både finns och görs i Luleå.

Kultur och Nöje2004-12-03 06:30
Ryan och Deborah. De kan mycket väl vara det gamla, brittiska paret som sitter och dricker eftermiddagste någonstans i London. Eller så kan de vara klubbkidsen på andra sidan jorden som precis slagit följe hem efter en svettig helkväll med massor av dans.<BR>Men pratar vi Markus Larssons och David Lindgrens Ryan och Deborah, handlar det utan tvekan om musik.<BR> ? Allt bottnar sig i vårt intresse för musik, säger Markus där han sitter i röran av verktyg, provkläder och väl utvalda möbler. <BR>David nickar instämmande och håller demonstrativt upp en gråmelerad sweatshirt med ett urtvättat tryck av Debbie Harrys ansikte på. <BR>Den än så länge halvfixade lokalen ska på måndag ha förvandlats till en färdig ateljé/butik. Här ska det egna märket Merde trängas med plagg från en handfull andra undergrounddesigners.<BR><STRONG> <BR>Coola tröjor</STRONG><BR>Men sagan om det nationellt och förhoppningsvis internationellt gångbara Luleå-märket, tog fart långt innan planerna på att öppna en butik föddes. Det hela började med att David behövde lite roliga tröjor att ge bort inom sitt företag. Han frågade därför Markus som jobbar med grafisk formgivning om han kunde göra några tryck. <BR> ? Tröjorna blev så himla coola att vi började prata om att vi borde göra fler, säger David. <BR>De köpte mer plagg som de märkte med sina redan då rock?n?roll-inspirerade tryck. Och folket på gatorna gillade vad de såg. En del så mycket att de kunde tänka sig att sälja kläderna direkt.<BR> ? Jag var på Tjallamalla i Stockholm och hade en väska som jag hade tryck på. Ägarinnan började fråga om väskan och jag sa att det inte var något speciellt, säger Markus.<BR>Ägarinnan fortsatte dock att tjata och den i åtminstone denna situation blyga norrbottningen, lovade till slut att skicka några plagg. Vad Markus och David kanske inte riktigt hade tänkt sig, var att plaggen lades ut i butiken och såldes direkt.<BR>Ett och ett halvt år senare finns Merde i 30 butiker runt om i landet, samt i Danmark och Belgien. I dag gör de också sina plagg från grunden, trots att ingen av dem har någon erfarenhet från klädbranschen.<BR><BR><STRONG>Grymt intresse</STRONG><BR> ? Men vi har ett grymt intresse och det kommer man långt med. Jag tror att det kan vara en fördel att inte ha så mycket erfarenhet, då inser man inte sina begränsningar och kan göra precis som man vill. Men vi sitter inte och gör mönster, utan utgår från våra favoritplagg, säger Markus.<BR>Nästa kollektion kommer tidig vår 2005 och kommer att utökas med mer plagg och även jeans och accessoarer. Målet är att hitta fler butiker utomlands. <BR> ? Vi ska faktiskt vara med på en mässa i Berlin i januari. Vi har hyrt en yta på tio kvadratmeter bredvid Adidas, skrattar David.<BR> ? Där hoppas vi komma i kontakt med några agenter. Det hade varit kul att få sälja lite i Japan och USA. Och så skulle det vara grymt spännande att testa i Frankrike med tanke på namnet, säger Markus.<BR>Fotnot: Merde är franska och är motsvarigheten till svenskans svordom skit.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!