Skapar med välbefinnande som tema
På den raka frågan hur länge Elisabet Persson har varit konstnär kommer ett minst lika rakt svar. - Sedan hösten 2003. Då deltog jag i en samlingsutställning här i Luleå och en recensent skrev om mina bilder. Jag minns att jag tänkte att nu är jag en riktig konstnär, säger Elisabet Persson som till helgen öppnar en utställning på galleri Skåda i Luleå.
LÄSER EGEN DIKT. Elisabet Persson var en av flera konstnärer som medverkar i boken "Survivor" där ett åttiotal konstnärer i ord och berättar om överlevnad. Hunden är ett återkommande motiv i hennes konst, den stora bilden bär titeln "Tur att jag har dig". Foto: Håkan Gidlöw
Foto: Håkan Gidlöw
Sedan två år tillbaka är hon ordförande i föreningen Konstnärer i Norrbotten (KiN) och nyligen blev hon också medlem i Konstnärernas Riksorganisation (KRO). Fortfarande arbetar hon halvtid som barntandläkare. - Mitt hjärta klappar för konsten. I mitt andra yrke jobbar jag med barn med särskilda behov och det ligger mig också väldigt nära. Jag funderar på att övergå helt till konsten, men ingenting är bestämt, säger Elisabet Persson som för första gången på flera år nu ställer ut separat på hemmaplan i Luleå. Temat, liksom titeln, för utställningen är Tur, hopp och kärlek - enligt konstnären själv några av livets viktiga beståndsdelar. - Jag skapar helst med värme och välbefinnande som tema och vill närma mig det svåra genom humor, säger Elisabet Persson och berättar om sina målningar som bär titlar som Tur att jag har dig, Framför frostfria relationer och Att våga vinna. Vrider på eget sätt
- Jag är intresserad av figurer och kroppsspråk, målar väl realistiskt men vrider det hela på mitt eget sätt. Den här gången, liksom så många andra, väljer Elisabet Persson den snabbtorkande akrylfärgen. När hon övergår till olja är det bland annat för att öva sig i tålamodets konst. Emellanåt kan man ana spåren av hennes favoritkonstnärer Amedeo Modigliani, Helena Schjerfbeck och Bertil Linné i nämnd ordning. - Jo, det syns nog ibland, säger Elisabet Persson som också ställer ut några objekt i glas, grafik och teckningar på Skåda. Som ordförande i KiN har hon protesterat offentligt mot att de kommunala konsthallarna i Piteå och Kalix läggs ner och att konsten flyttas in i bibliotekets lokaler. - Jag tycker att det är sorgligt att man inte kan ge konsten separata rum i kommunerna. Visserligen kan jag förstå idén om att man når en större publik på ett bibliotek. Men då ska det inte handla om skärmar, utan om särskilda rum i anslutning till biblioteken och det gör det inte nu, säger Elisabet Persson, som tycker att ett galleri som Skåda är ett viktigt komplement. - Vi behöver mindre gallerier som också kan ägna sig åt debutanter och oetablerade konstnärer. Dessutom är det här fina lokaler, lagom stora för en separatutställning. Väntar på beslut
Galleri Skåda drivs sedan några år tillbaka av Skådebanan och ligger i ett anrikt gammalt hus granne med domkyrkan. Huset ägdes länge av Norrbottens bildningsförbund och fortfarande huserar Lule Stassteater på andra våningen. Numera är den konstförening som Karin E E von Törne Haern byggde upp under sin tid som föreståndare nedlagd och ersatt av en vänförening. I dag ansvarar Lotta Engström Lodin för galleriet. - Skådebanan är en ideell förening och efter att reglerna ändrats kan vi fortfarande söka och erbjuda våra konstnärer utställningsersättning. Vårens utställare är redan bokade och vi har också börjat titta på höstsäsongen, säger Lotta Engström Lodin. Ändå är framtiden för Skåda osäker. - Kulturrådet har aviserat neddragningar för hela Skådebanerörelsen så vi avvaktar beslut i månadsskiftet. Först då vet vi hur det kommer att bli, säger verksamhetschefen Eva Plumppu.
Vårens utställare på Galleri Skåda n Siw Markström n Stina Wolter n Angelica Lantto n Iris Rönnkvist
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!