Sjostakovitjs födelsedag firas med konserter

De stora kompositörernas födelse-dagar duggar tätt i år. Mozart fyller 250 år, liksom Kraus. De har redan hyllats i tidigare före-ställningar med Norrbottens kammarorkester. Nu är turen kommen till hundraåringen Sjostakovitj ? med premiär i Piteå i kväll.

Kultur och Nöje2006-04-05 06:30
Med hjälp av två sångsolister, sopranen Miriam Treichl och basbarytonen Mats Persson, tar Norrbottens kammarorkester sin publik med på en dramatisk resa som cirkulerar kring livet och döden, i Symfoni nr 14 op 135 för sopran, bas, stråkorkester och slagverk av Dmitrij Sjostakovitj.<BR>De tonsatta dikterna är skrivna av Federico Garcia Lorca, Guillaume Apollinaire, Wilhelm Küchelbecker och Rainer Maria Rilke, som har det gemensamt att de samtliga dött under onaturliga omständigheter.<BR>Följderna av bombningarna<BR>Programmet inleds dock med Wolfgang Amadeus Mozarts lättlyssnade Divertimento D-dur KV 136, skrivet vid 16 års ålder, följt av Dmitrij Sjostakovitjs Kammarsymfoni op 110 A, som tillägnats krigets och fascismens offer och som Sjostakovitj inspirerades av sedan han sett följderna av bombningarna i Dresden under andra världskriget.<BR>Om solisterna kan bland annat berättas att Miriam Treichl, Stockholm, bland annat sjungit på Folkoperan. I höstas sjöng hon exempelvis mot -Håkan Hagegård i Don Giovanni på Värmlandsoperan.<BR>Mats Persson har sin hemmascen på Göteborgsoperan, där han i höstas hade huvudrollen i Jan Sandströms opera K ? beskrivningen av en kamp.<BR>Norrbottensmusikens Kjell Engström, producent för turnén, konstaterar att Sjostakovitj var både aktad och hatad i det Sovjetunionen han levde i och hans verk innehåller ofta dolda politiska budskap.<BR>&nbsp;? Den 14:e symfonin skrev han under konvalescensen efter en hjärtinfarkt där han varit nära att dö. Han fick känna på att livet inte var oändligt, men trots det mörka temat ville han att folk efter konserten skulle gå därifrån och tycka att livet är underbart, berättar han.<BR>Talar till norrbottningarna<BR>&nbsp;? Det kommer alltid stor publik när vi spelar Sjostakovitj. Det finns ett frändskap mellan hans musik och det norrländska vemodet. Det är något som talar till norrbottningarna, säger dirigenten Petter Sundkvist, som också berättar att slagverken har en viktig roll i 14:e symfonin och hanteras av Daniel Sauer, som brukar spela med kammarorkestern, och Cameron Britt som hyrts in från USA.<BR>Norrbottens kammarorkester väntar för närvarande på besked om bidrag från Statens kulturråd för att för första gången kunna heltidsanställa musiker för att spela klassisk musik i Norrbotten.<BR>&nbsp;? Landstinget samt Luleå och Piteå kommun har redan gått in med pengar. Blir det klart med bidrag också från Kulturrådet kommer det att bli ett uppsving för orkestern som kommer att innebära fler föreställningar och mer med pedagogisk verksamhet, säger Kjell Englund.<BR>Jonas Hansson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!