- Självklart ska vi vara en del av den här fantastiska festivalen och kunna bjuda på kultur av den här kvaliteten, säger domkyrkoorganisten Markus Wargh i ett uppehåll i repetitionerna tillsammans med sopranen Elisabeth Berg och den unga harpisten Lisa Brusewitz som bjudits in från Musikhögskolan i Piteå där hon också studerar sång.
De tre kommer att ge konsert tillsammans med den finske mästersångaren Jorma Hynninen och Lunds studentsångare, en kör som framför allt gjort sig känd från det tv-sända traditionella valborgsmässofirandet. I domkyrkan bildar de både kör åt Hynninen men framför också egna stycken. Dessutom ger de senare en vårkonsert på Kulturens hus tillsammans med Peter Mattei, som hoppas på riktigt många minusgrader utomhus för att ytterligare kunna väcka publikens längtan efter värme och ljus.
Unik röst
Luleå domkyrka är inte obekant för Jorma Hynninen. Här har han givit flera konserter, de senaste tillsammans med Markus Wargh.
- Jorma Hynninen är för finnarna vad Birgit Nilsson är för svenskarna - sådana röster föds bara en gång på 100 år, säger Markus Wargh som för några år sedan vågade sig på att ta kontakt med Hynninen och föreslå ett samarbete.
- Vi har spelat tillsammans både i Finland och i Sverige och han är bland annat oslagbar på Sibelius.
Jorma Hynninen är baryton, debuterade 1969 och engagerades på den finska nationaloperan året efter. Han har sjungit på de flesta av Europas operascener och sedan 1980 regelbundet på Metropolitan i New York där man kan se hans fotografi i porträttsamlingen vid sidan av världens största operasångare.
Improviserar i stunden
I domkyrkan sjunger han förutom Sibelius bland annat en aria ur Verdis Maskeradbalen och Edvard Griegs Landkjending.
Markus Wargh, som valt Sibelius storslagna Finlandia som solostycke, ackompanjerar både Jorma Hynninen och Elisabeth Berg på orgel. Som den improvisatör han är väljer han att arrangera musiken, som är skriven för orkester eller piano, i stunden där vid orgeln.
Elisabeth Berg har han också arbetat tillsammans med tidigare, även om hon under de senaste åren dragit ner på sina sångarframträdanden.
- Det är klassiskt. Jag fick barn och hade längtat så länge efter det att jag inte kunde fortsätta att jobba på som jag gjort, med turnerande och kvällsföreställningar, säger Elisabeth Berg som träffade Peter Mattei redan i domkyrkans ungdomskör i hemstaden Luleå.
- Jag tror att vi är lika gamla, jag började på Ackis ett år före honom. Genom åren har vi stött på varandra ofta och har haft mycket roligt tillsammans. Senast vi jobbade i hop var på Stockholmsoperan 2007.
Yngsta någonsin
Redan 1984 belönades Elisabeth Berg med Jenny Lindstipendiet som den yngsta någonsin. Några år senare debuterade hon på Drottningsholmsoperan i Göran Järvefelts uppmärksammade uppsättning av Trollflöjten. Hennes stora publika genombrott kom med huvudrollen i Fantomen på operan på Oscars i Stockholm, en långkörare som gick 1989-1991. Under den perioden ställde hon också upp i Melodifestivalen tillsammans med Haakon Pedersen i Nattens drottning.
De senaste åren har Elisabeth Berg framför allt ägnat sig åt undervisning i sång och musik efter att hon skaffat sig en pedagogisk examen och just nu jobbar hon som lärare på två skolor och på Scenverkstaden i Stockholm.
Sjunger mycket
- Det är ett väldigt roligt jobb, jag har bland annat hand om Skapande skola, jag regisserar och sjunger en hel del - det har jag aldrig slutat med. Det händer ganska ofta att mina elever ber mig sjunga opera, de tycker det låter superhäftigt, säger Elisabeth Berg som i takt med att hennes son växer återigen känner sig redo för fler soloframträdanden.
Från början fanns det "en stark riktning och många planer" för Matteifestivalens program i domkyrkan, om man får tro Elisabeth Berg och Markus Wargh.
- Man kan väl säga att vi blev mer realistiska allt eftersom tiden gick, säger Markus Wargh med ett skratt.
- Jag sjunger ju mycket Mozart och Puccini, men denna gång har jag hoppat över Mozart till förmån för fransk musik. Något som kompletterar Sibelius bra. Han heter ju till och med Jean, säger Elisabeth Berg.