Uppdrag som kräver gedigen research kittlar Luleåkompositören Jan Sandströms kreativitet. För närvarande arbetar han med ett större verk, beställt av Nordnorsk symfoniorkester, där utmaningen består i att skildra Norges historia efter unionsupplösningen 1905.
Stycket kommer att ingå i grannlandets firande av grundlagens 200-årsjubileum, vilket pågår hela året. Den 17 maj 1814 undertecknades den norska konstitutionen (Norges riges grundlov) i Eidsvoll.
– När jag går in i historien får jag en helt annan förståelse för varför Norge är så viktigt för norrmännen. Det kan ibland vara bra att ha den här blicken utifrån. När jag frågade varför de inte valt en norsk tonsättare blev svaret att man ville bredda det med en internationell touch, säger Jan Sandström.
Har du sedan tidigare någon personlig relation till Norge?
– Nej, inte personligen, men i min karriär har jag alltid relationer med andra länder och orkestrar. Det är en gränslös aktivitet jag ägnar mig åt.
Gamla inspelningar
Beställningen gjordes för tre år sedan; framförhållning är en förutsättning för både tonsättare och orkestrar. Sandström har nått halvvägs i skapandet av stycket som ska bli dryga halvtimmen långt. Verket handlar om Haakon VII, dansken som valdes till Norges kung efter unionsupplösningen och som hyllats för motståndet under andra världskriget.
– Det finns inspelade radioreferat från de här händelserna, som kommer att ingå i mitt verk. Vi följer kungen när han tvingas lämna Oslo och bege sig till Tromsö som blir tillfällig huvudstad 1940. När de jagar i fatt honom åker han till England och efter kriget kommer han tillbaka, säger Sandström.
Att uppdraget kräver kunskapsinhämtning ger arbetsprocessen ytterligare en dimension.
– Det är samma sak när man skriver opera. Som när jag skrev Göteborgsoperans Kafka (med titeln K. och uruppförande 2005). Att åka till Prag och verkligen göra research, det tycker jag är halva glädjen, säger Jan Sandström.
Filmisk upplevelse
Den dramatiska historien och bakgrunden till uppdraget – det norska jubileumsfirandet – borgar för ett pampigt stycke.
– Visst blir det så, men där finns även annat. Ljudillustrationerna, radioreferaten, går in i musiken då och då. Jag tänker mig att det samtidigt ska vara olika bilder som beskriver musiken. Det blir nästan en filmisk upplevelse.
En förutsättning för skapandet är ett fritt förhållningssätt till beställarens specifikationer.
– Det måste man ha, konsten är ju fri. Jag tänker mig alltid själv som sittande i salongen, hur vill jag att det ska låta? Sedan har jag ju gått igenom många olika musikaliska landskap under min karriär. Just nu har jag återvänt till enklare musik, mer tonal. Det är svårt att säga varför, men det finns så himla mycket i musiken. Världen är så rik och jag tycker om att färdas fritt. Numera känner jag mig väldigt öppen. För 30 år sedan var jag mer intresserad av att hitta saker som ingen gjort tidigare. Men det var samtidigt viktigt för att kunna bredda sig, säger Jan Sandström.
Ung orkester
Verket till det norska jubileumsfirandet uruppförs i november, i samma konsertprogram ingår Stravinskijs Våroffer.
– Haha, det är svårt att mäta sig med det, men jag ska försöka, säger Jan Sandström.
Nordnorsk symfoniorkester grundades 2009 och är gemensam för Tromsö, Bodö och Harstad. Sedan starten 2009 har den blivit en erkänd institution. Chefsdirigent är trombonisten och tonsättaren Christian Lindberg, sedan många år tillbaka en av Jan Sandströms parhästar. Många känner till duons uppmärksammade Motorcykelkonserten från 1989.
– Med Christian Lindberg har Nordnorsk symfoniorkester snabbt fått ett internationellt renommé. Det är väldigt roligt, säger Sandström.
Fler projekt
Parallellt med Norgebeställningen arbetar Jan Sandström med musik till en långfilm. Han är även aktuell med musiken till Norrlandsoperans Fair opera, ett samarbete med librettisten KG Johansson, som har premiär den 26 mars. Det är en musikal som bygger på FN:s barnkonvention och barns egna tankar och idéer kring rättvisebegreppet.