Samiska teatern presenterar sig i Jokkmokk

Lena Engqvist Forslund har varit chef för Samiska teatern, Sámi Teáhter, i Kiruna i knappa tre månader, men under nästa vecka begås den första premiären utifrån hennes repertoarval. Och det görs med en pjäs av en dramatiker från Norrbotten.

Kultur och Nöje2009-02-07 06:00
Det handlar om Staffan Göthes En natt i februari. - Jag tycker att man kan kalla den en klassiker. Den innehåller en problematik som vi aldrig blir av med. Att vara utsatt och rädd och att ta sig igenom, säger teaterchefen som för övrigt är mycket förtjust i Göthes teatersyn. Liksom honom talar hon om den så viktiga överenskommelsen mellan scen och salong. En natt i februari om en pojke vars skidutflykt varit en katastrof, är Göthes debut som dramatiker. 1972 hade den urpremiär med Riksteaterns Växjöensemble. Det känns som i en annan tid, ett annat liv. Men för Lena E Forslund var valet givet. Pojken som allt handlar om, men som publiken aldrig får se, är i den här uppsättningen givetvis flerspråkig och då talar hans tankar, de får vi däremot se på scenen, givetvis olika språk. - En av tankarna talar nordsamiska, det är den vi hör mest, en annan nordsamiska/svenska och den tredje sydsamiska/svenska. Flerspråkigheten har fascinerat mig oerhört mycket sedan jag kom hit. Jag tror det är okänt för resten av Sverige. Att samiska teatern spelar på sydsamiska är däremot inte vanligt, förutom samarbetat med Åarjelh Samien Teatere i Tärnaby. Där har man arbetat i projektform, och ofta med ungdomar. Med de flerspråkig tankarna i En natt i februari får den nordsamiska publiken också höra sydsamiska och tvärtom. Och den svenska båda två. - Jag har varit tydligt med att alla ska förstå allt hela tiden, och det har blivit jättebra. Jag är jättenöjd, säger hon. Regissör för En natt i februari är Fransesca Quartey. - Hon kunde direkt identifiera sig med det här med flerspråkigheten. Hennes pappa är från Ghana och där talas olika språk i byarna. Under vårt samtal står det dock ganska snabbt klart att det krävts snabba beslut för att få teatern i rörelse inför säsongen. I nuläget är tjugo föreställningar inplanerade, flera i sydsamiskt område, men man vill givetvis nå fler. Den hastiga processen beror bland annat på att en tidigare chefsrekytering gick om intet och teatern har stått utan ledning under hösten. Dessutom har teatern ekonomiska problem. Något som var en överraskning för Lena E Forslund. - Jag har kastats in i det här på väldigt kort tid och ibland är det nödvändigt att gå på sina impulser. - Det var väldigt viktigt att sätta igång att producera, säger Lena Engqvist Forslund. Dit hör just val av pjäs och regissör. Men även valet av scenografen Ulla Dahlström och skådespelaren Anna Åsdell, ursprungligen från Lycksele, som nu får spela mot rutinerade Toivo Lukkari och Elisabeth Heilmann Blind. Det gör också att utöka teatern med en tjänst som är helt inriktad på kommunikation och att nå arrangörer. Den delas av journalisten Anne Wuolab från Norge, som ska arbeta med marknadsföring, och Kristina Kalén vilken blir teaterns producent. Kristina Kalén har lång erfarenhet som teaterproducent för bland annat Profilteatern i Umeå Att visa upp sig i Jokkmokk är ett led i synliggörande och som faktiskt känns som en nyhet. Men Lena E Forslund ser som en självklarhet att Samiska teatern ska finnas där samer samlas. "En natt i februari" kommer att ges i Umeå under samiska veckan i början av mars och till nästa vintermarknad planerar man att ha en föreställning att visa. Men den dåliga ekonomin går inte att komma undan. I Samiska teaterns uppdrag ingår det kostsamma att turnera i hela Sápmi med tonvikt på Sverige. Precis som många andra teatrar i Sverige har inte heller de offentliga anslagen till räknats upp. Läget, med ett stort underskott från förra året och vars skäl hon inte vill gå in på, innebär nu inte att hon drar sig undan. Teaterns chef ser det stora arbetet vad gäller teaterns organisation och teaterns finansiering som något väldigt spännande. Mycket handlar om att nå ut, och trots de åtta åren man funnits i Kiruna är gruppen okänd i kommunen. För hösten planeras därför en mindre berättarföreställning, och att med den söka upp platser i just Kiruna. Till osynligheten hör även en förmodad sammanblandning med den norska motsvarigheten, Beaivvás Sámi Teáhter och man har utlyst en namntävling för att hitta ett nytt namn på sig. Vinnaren får en skål av glaskonstnären Monica L Edmondson. Men på torsdag är det premiär, Norrbottenspremiär. För så vitt jag vet spelas En natt i februari nu för första gången av en teater i dramatikerns eget hemlän.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!