Säker och kunnig vårkonsert

VÅRKONSERT
Orkester, kör och solister från Framnäs folkhögskolas musiklinje.
Ledare: Kristina Nilsson.
Konferencierer: Moa Sjölander och Markus Eriksson.
Örnäsets kyrka tisdag 1 juni

Kultur och Nöje2005-06-02 06:30
Musiklinjen vid Framnäs folkhögskolas musiklinje är ute på en liten vårturné. Att döma av vad som bjöds publiken i Örnäsets kyrka är det en fullt motiverad utflykt. På programmet finns traditionella vårsånger, romanssång, flöjtmusik från 1700-talet, svensk populärmusik, gospel och så alldeles nyskriven musik ur de egna leden, allt exekverat med en imponerande säkerhet och kunnighet.<br>Sommaren står för dörren men våren tycks inte vilja släppa greppet. Med egna arrangemang åstadkoms lite varia-tion som Jenny Högströms varsamma arrangemang av Vårvindar friska med solosång av Jenny Löfberg. Kuhlaus O hur härligt majsol ler och Prins Gustafs Glad såsom fågeln tonade fram fräscht och luftigt och den blandade körens Vintern rasat ut sjöngs med schvung och glädje.<br>Kristina Nilsson som är musikledare har uppenbarligen lagt sig vinn om både klang och precision men också känsla för den rytmiska svikten i Povel Ramels små musikaliska ädelstenar, Underbart är kort och alldeles särskilt i Ta av dig skorna.<br>Två lovande sångerskor tog sig an romanser, först Anna Johansson i Ture Rangströms tonsättning av tre dikter av Bo Bergman, Hennes ord, och sedan Jenny Högström i Wilhelm Stenhammars tonsättningar av Runebergs Lutad mot gärdet och Till en ros. Det var både vackert och välljudande och de visade god känsla för denna krävande sånggenre. Däremellan spelade fem av skolans sju flöjtister med säkerhet och god kontroll Concertino i D-dur, en sats ur den franske 1700-talskompositören Boismortier.<br>Jag vet en dejlig rosa i vacker kvartettversion bildade övergång till en avdelning rytmiskt livfull svensk gospel, dels The Lord is my Shepherd och Walking in the Light av Dan Alkenäs, dels Ulf Nomarks River of Love med Anneli Björklund och Lina Gustafsson som alternerande solosångerskor. <br>Ja, det var verkligen en omväxlande och innehållsrik konsert som fick sin kulmen i Emil Råbergs Kärleksvisa, komponerad i tätt samarbete med textförfattaren Bo Selinder. Emil Råberg går i kompositionslära och efter att ha hört denna ambitiösa skapelse, både melodiös och dramatisk, blir det intressant att följa utvecklingen. Den långa dikten skildrar ungdomligt kärlekskval, mardrömslikt, som utmynnar i både insikt och tvekan.<br>Det är ett verk för stor blandad kör och en instrumentgrupp. Jenny Högström var en imponerande säker sångsolist i en krävande uppgift och gjorde tillsammans med ensemblen i övrigt säkert dirigenten Emil Råberg riktigt nöjda. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!