Rovdjur med självdistans

Sist jag träffade Raubtier befann de sig i Luleå på skivsignering inför släppet av Skriet från vildmarken. Platta nummer två i ordningen.

LEVER VIDARE. Raubtier gör succé med sitt nya album Skriet från vildmarken.

LEVER VIDARE. Raubtier gör succé med sitt nya album Skriet från vildmarken.

Foto:

Kultur och Nöje2010-10-07 06:00
Jag tiggde till mig ett gratisexemplar och trummisen Buffeln insisterade på att jag skulle få den signerad av dem. Frontmannen Hulkoff fann dock inte situationen lika lattjo och plitade för säkerhets skull dit en kuk vid sitt namn, för att hålla hedern vid behåll. Det var två veckor sedan. Nu ligger Skriet från vildmarken på Sveriges officiella albumlista. Direkt in på fjortonde plats. Succén är åter igen ett faktum. Dags att ringa upp Hulkoff för ett litet snack. Var den här snabba kommersiella framgången väntad för er? - Nej, den var inte väntad över huvud taget, Jag ringde skivbolaget och frågade om de hade kollat topplistan, men de trodde inte att vi var med. Det har varit på gräsrotsnivå. Det har inte gjorts marknadsföring i någon större utsträckning, säger Hulkoff och menar på att det helt och hållet är fansens förtjänst. Metalfans som ju är kända för att vara hängivna och som fortfarande köper skivor i stor utsträckning. Någonting han är väldigt ödmjuk inför. Du har pratat om en magisk Raubtier-formel. Vad är det som gör att ni nu lyckats, inte bara en utan två gånger? - Jag tror det enda viktiga är att ha låtar som är bra nog. Det är slutgiltigt avgörande. A och O, säger han. En som har satt prägel på skivans ljud är Peter “Pain" Tätgren som kallades in på sluttampen, för att rädda upp en havererad mix. - Peter är en otroligt kompetent människa, blodsbroder och kamrat. Han tog ned allting till grunden och byggde sakta men säkert upp det igen. Sedan satt allt. Även låtskrivandet har tagit en ny vändning. Det är inte längre bara industriinfluenserna som står för tyngden i Raubtiers musik. - Skillnaden nu på nya skivan är att melodierna är mer storslagna. Där har vi lagt mycket krut. Sedan är texterna ett viktigt och tidskrävande hantverk för mig. Jag använder mycket symbolik. Där ger krigsmetaforer och vildmarken väldigt kraftfulla uttryck. Skarp kritik
På singeln Världsherravälde riktas skarp kritik mot ZTV (r.i.p. där vann de), MTV och ett korrumperat P3. Allt som inte är metal framställs som prostituerad musik. Ändå har man valt att ta in Bingo Rimér som regissör till videon av samma låt. En man som nog många skulle säga satt i samma båt som etablissemanget Raubtier riktar kängan mot. - Det där handlar om en viktig självdistans. Men vissa verkar ju aldrig kunna fatta det där. Bingo har sagt att en av hans favoritlåtar är Larger then Life av Backstreet Boys. Han säger sig kunna lyssna på den flera timmar i sträck... - Ja, precis. Det är där i det intressanta ligger. Att vi är så olika. Det är lite oväntat och gränsöverskridande. Det är den stora anledningen till att vi valde någon som honom att jobba med. Dessutom har han ju andra sidor som han inte visar utåt. Och våra lyssnare skulle aldrig ifrågasätta en sådan sak... Men det är svårt att sätta ord på. Är det lite samma sak för er som det en gång var för Turbonegro, som sade att deras fans var de smartaste i klassen, och de dummaste i klassen? - Ja, precis. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Hank von Hell är en riktigt intressant person som jag har stor respekt för. Det ska bli kul att se hans tolkning av Cornelis i höst. Det tycker jag med, och vad händer för Raubtier i höst? - Det blir väldigt tätt gigande. Först Sverige, sedan resten av Skandinavien - och slutligen Tyskland, som knyter ihop turnerandet lagom före jul. I slutet av november kommer de både till Kalix och Boden. Orkar man inte vänta fram tills dess så spelar de redan nu på fredag på Knocks i Skellefteå. Rovdjuret lever vidare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!