Revansch via myspace

Klas Granström skriver om musikmöjligheter via nätet. Här kan den ratade ta revansch och nå miljoner lyssnare.

Kultur och Nöje2006-10-07 06:00
EGENTLIGEN ÄR INTE MYSPACE.COM fenomenet någonting nytt. Eller i alla fall inte supersprillans nytt. Vi har redan gjort en jätteartikel här på nöje om fenomenet som på bara det senaste året har blivit en större, starkare och mer betydelsefull kraft inom musikindustrin än vad MTV var på åttiotalet. Vi har också skrivit om Lily Allen - kändisdottern från England som numera blivit själva symbolen för den "lilla" artisten som lyckas på egen hand - med hjälp av myspace. Och varför ska man lägga tiotusentals kronor på snygga videos, skivomslag, mixningar och pressfotograferingar när man kan skaffa ett gratiskonto på myspace? Visst, det är en djungel out there. Och bara det senaste året har hundratusentals nya användare tillkommit. Då pratar jag ändå bara artister, producenter och musiker som alla vill ha en bit av cyberspacefame. Men det går ju. Och vad är egentligen alternativet när en skivbolagsbransch i kris inte längre vågar satsa på någonting nytt, oprövat eller vasst? RYAN LESLIE, VÄRLDENS JUST NU MEST ÅRTÅVÄRDA PRODUCENT för de storbolag som sysslar med rn´b musik är det senaste exemplet på en som ledsnade. På snubben som beslöt sig för att göra det själv. Likt många producenter/låtskrivare före han, så trodde han att lyckan var gjord när han för några år sedan blev signad till P Diddys producentteam Hitmen. Ryan snickrade duktiga, men ganska ospännande rn´b-pastischer till flera av de Bad Boy artister du hört skvala förbi på mainstream-MTV de senaste åren. Men lyftet kom aldrig. Ryan trodde att lyckan äntligen skulle vända när han - efter att ha bevisat sig duktig flera år på raken skulle få ge ut sin egen soloplatta. Men, trots att Ryan Leslie snickrade ihop vad jag fortfarande tycker var ett av 2005 års absolut bästa rn´b album kom inte lyftet nu heller. Mainstreanradio svek, försäljningssiffrorna var en besvikelse och Ryan Leslie knöt näven i fickan. Vi var en liten klick fans som följde honom redan. Vi som tröttnat på telefonsignals-rn´bn som Li´l Jon eller Jazze Pha aldrig ville låta oss slippa undan. Inte ens vi fans trodde man någonsin skulle höra av Leslie igen. För 2005 så kändes rn´b musiken extremt död. Det var mer fjantig mobilmusik än känsla. Och det kändes så för att storbolagen kört fast i sitt tänk och inte vågade förnya. Ingen vågade släppa något som skulle ta genren vidare från Destinys Child-studs eller pojkgruppvokaler. SEN KOM MYSPACE. SEN KOM RYANS FANTASTISKA SAMARBETE MED CASSIE. Blog-musiken blev på allvar redo att ta över skivbolagens roll i och med att den nu 26-årige Ryan träffat den 19-åriga rnb-sångerskan Cassie och snickrat ihop Me & U. Efter att ha lagt upp låten på sin myspace sida kom lyftet. Efter att låten blivit en jättehit på nätet ville Bad boy släppa den på traditionellt sätt, och den gick inte att stoppa. Förmodligen har också Cassie och Ryan Leslie räddat hela Bad Boy-imperiet med enbart den låten, som redan är en av de mest spelade låtarna i amerikansk radio någonsin. I förra veckans P3 Soul berättade Ryan om hur han har tjänat miljoner på Me & U. Hur han sitter i möten med alla de stora bolagscheferna som just nu kapplöper om hans signatur på sitt brevpapper. Om hur, helt plötsligt, alla vill ha en bit av den minimalism som återigen gjort rn´b till hårt, gata och astufft. Men. Ryan Leslie kommer inte signa med något storbolag. Han har lovat att använda de miljoner dollar han slitit ihop för att skapa ett eget nätverk av musiker, media, unga producenter och artister - och han tänker göra det online. Utan storbolag. Blog-musiken är redo att ta över. Frågan är om den egentligen inte redan gjort det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!